Virtual Reality-tråden

Swindahl

Medlem
Donator
14 juni 2013
1.228
325
128
30
Mörrum
soundcloud.com
*Uppdaterat denna tråd lite* /Draxx

Det går nu att förboka VR från Steam, men OJ OJ vilket j***a pris.

990€ för att få den hit till Sverige, ett pris jag inte var beredd på, eller beredd att betala.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In Stock 899.00 €
Shipping Country: Sweden
Estimated Shipping with Tax: 91.25 €

Sub-Total: 990.25 €

Vive

Pre-orders will start shipping April 2016
Available for shipment to Sweden
PayPal Users: Funds will be withdrawn once you receive your order confirmation notification
Credit Card Users:Your card will be validated on submission and authorized shortly before shipments start. Complete settlement of payment on your credit card will occur upon confirmation that your Vive has shipped
Includes the Vive headset, two wireless controllers, two base stations, link box, earbuds, Vive accessories, safety guide and warranty card.
Limited Offer Free Content Bundle: Job Simulator, Fantastic Contraption and Tilt Brush by Google.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tänker du förboka/köpa den ?

Sabot

Medlem
Destiny 2
2 oktober 2011
1.042
125
103
35
Stockhom
SV: Vive VR Pre-Order

Någon som är intresserad av en njure? Extrapris just nu, bara €990.

Draxx

Administrator
Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
10 oktober 2011
3.334
288
183
Stockholm

Jag har inte bestämt mig för vilket set jag ska köpa än. Det är en sak om en modell är den mest tekniskt överlägsna, det är en annan om det blir som med spelplattformar att vissa spel bara funkar optimalt med vissa vr-set.

Georg

Administrator
Medlem
Destiny 2
Medlem AoC
2 oktober 2011
2.390
152
128
28

Är ju nice att du får kontroller med till den. Men fan är mycket pengar ändå. Kommer nog vänta tills den finns i Sverige att köpa och hoppas få testa den hos någon återförsäljare först. Då oculusen kostar 500£ så får man väl avgöra vad som är viktigast.

Draxx

Administrator
Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
10 oktober 2011
3.334
288
183
Stockholm
SV: Virtual Reality-tråden

Recensionsdags!!

Uppdaterar denna tråd lite nu när alla tre huvudkonkurrenterna släppts på marknaden

Har testat PSVR och HTC Vive ordentligt nu och tänkte dela med mig av mina intryck

Först provade jag PSVR hos Telia och jag måste säga att jag blev oerhört imponerad. Synfältet var större än vad jag hade förväntat mig och 3D-effekten mycket bra. Headsetet satt väldigt bekvämt på huvudet och gick att justera väldigt flexibelt. Man kan röra sig på en yta av ett par tre kvadratmeter utan problem, gå omkring och kolla ut över stup osv. Det var första gången jag provade VR sedan utvecklingsversionen av Occulus Rift demonstrerades på Gamex-mässan för några år sedan och det har verkligen hänt grejer inom VR på några år. Fick testa Battlezone VR (futuristisk tank-combat) och Ocean Descent (stå i en hajbur djupt ner i havet, upplevelse-tjosan). Battlezone var galet häftigt, bara att dra ut och röja på slagfältet direkt och det märktes att det var byggt för VR. Trackingen fungerade utmärkt och det gick mycket bra att sikta på fiender i VR, det var riktigt skoj. Ocean Descent är inte mycket att orda om, det är mer av en techdemo och det var en haj som kom och knaprade på buren och det var lite "läskigt". Märkte inte av några som helst tracking-problem och det kändes som en väldigt välpolerad upplevelse. Användarvänligt och bra! Ibland kändes bilden aningen suddig men absolut inget som inte gick att ordna genom att rätta till headsetet. Extremt mycket VR för pengarna, helt klart.

Betyg 4 av 5 polygoner

Jag hade mycket höga förväntningar på HTC Vive. Dels för att upplösningen är högre och för att PC-lösning = bättre grafik. Men jag måste säga att jag blev aningen besviken tyvärr. Hade bokat 20 minuters demo på Inet-butik i Stockholm. Headsetet var tungt, kändes mindre bekvämt och trots att den tekniska specifikationen säger att det har större synvinkel kändes synfältet markant sämre. Jag kanske inte ställde in det 100% korrekt, men på PSVR var det bara "pang-tjong allt fungerar perfa" och här var det betydligt mer omständigt. Sensorerna man ställer upp på stativ fungerade mycket bra och det var inga problem att orientera sig. Trackingen var i princip perfekt så det gick fenomenalt att styra och gripa tag i saker med kontrollerna och att gå omkring. Tyvärr ser man pixlarna extremt tydligt i Vive, något jag inte gjorde i PSVR. Jag fick testa fyra olika demon: först var det ett tech demo där man stod på ett skeppsvrak på havsbotten och det simmade förbi valar och stingrockor osv, väldigt liknande PSVR-demot. Sedan var det ett spel där man skulle skjuta på flygande robotar. Att sikta fungerade mycket bra och även om demot avbröts i förtid pga tekniskt fel hann jag ändå känna att det inte var några problem att träffa saker. Sedan var det Job Simulator som är ett lite humoristiskt spel där man får prova olika jobbsituationer. Jag fick testa något slags kontorsjobb där man skulle starta en dator, brygga kaffe, fylla i papper och lite annat. Det mesta handlade om att greppa tag i saker och trycka på knappar på instruktion av en robotassistent. Det var humorn som drev spelet vidare. Sist var ett målar-program där man fick måla i 3D. Det var nog det som jag tyckte var häftigast. Man kunde välja från en palett med massor av olika coola penslar/effekter. Medan man ritade kunde man gå runt sin teckning i 3D och man kunde måla sig en egen liten omgivning och en massa andra coola kreativa saker. Måla med åska i luften framför sig är häftigt :) Det var ett h-e med kablar att trassla sig ur när man skulle ta av sig headsetet och till skillnad från PSVR blev jag svettig i ansiktet.

Betyg 3 av 5 polygoner.

Sammanfattat kändes Vive fortfarande som något som är i utveckling, inte en färdig produkt. Jag har inget problem att betala för teknik jag fastnar för men jag lägger inte 10 lax på Vive i dess nuvarande skick, no way, då vill jag se mer polering först, inga synliga pixlar och bättre ergonomi. Det faktum att man sätter upp sensorer och har en större golvyta att röra sig på än PSVR räcker inte för mig, jag är inte ute efter ett träningspass när jag spelar spel ändå, då går jag hellre till gymmet. Det var oerhört bra att jag testade båda, då min uppfattning totalt kastades om. Jag var helt övertygad om att Vive skulle springa cirklar runt PSVR men användarupplevelsen är så mycket bättre på PSVR att det blev tvärtom. Det är onekligen ett himla drag på utvecklingen för PSVR. Massor av lanseringstitlar och massor på gång den närmaste tiden. Blir till att plocka upp ett PSVR på webbhallen snarast :)

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se

Tänkte införskaffa HTC vive nu på Black Friday om det är något special pris.

Hur känner du Draxx, har du köpt PSVR ännu?

Metaz

Medlem
Crew
Medlem Minecraft
Donator
Destiny 2
RuthSub
9 december 2012
915
85
88
Stockholm

Köpte ett HTC Vive för några månader sen och min ena svåger har ett Occulus.
Kanske måste skaffa ett PSVR bara för att?

Jag kan tyvärr inte ge någon vidare recension då jag har knappt haft tid att leka med det.
Sen att jag inte har några som helst ytor i närheten av min dator gör att det blir mindre tillfällen att testa.

Teknik = kul = vill ha.

Finns det något utbud av spel till PSVR?
Hur är det med bakåt kompatibilitet?
Hur spelas spel som är gjorda för tv på ett headset?

Draxx

Administrator
Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
10 oktober 2011
3.334
288
183
Stockholm

Britney skrev:
Tänkte införskaffa HTC vive nu på Black Friday om det är något special pris.

Hur känner du Draxx, har du köpt PSVR ännu?
HTC är inget dåligt köp eftersom VR överhuvudtaget är fuckin awesome, men det är mycket pengar för en grej som inte känns som en polerad konsumentprodukt (imho).

Japp jag har haft PSVR ett tag nu och är superdupernöjd :) Fungerar hur bra som helst!

Draxx

Administrator
Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
10 oktober 2011
3.334
288
183
Stockholm

Metaz skrev:
Finns det något utbud av spel till PSVR?
Hur är det med bakåt kompatibilitet?
Hur spelas spel som är gjorda för tv på ett headset?
Japp, en hel massa releasespel. Några är korta, mer demo-inriktade grejer för vad man kan göra med VR, men det finns redan flera "normala" långa spel.

Vanliga PS-menyerna och all som inte är i VR visas som på en stor bioduk i VR-setet, där kan du spela vanliga spel som inte är gjorda för VR (eller kolla på Netflix osv, vilket är riktigt mäktigt :) )

Har precis plockat ner "The Martian VR experience" där man får knata omkring på Mars yta osv, återkommer med recension :)

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se

Har nu skaffat HTC Vive. Det är fan helt underbart. Älskar den verkligen.

Jag måste nog säga efter att ha testat båda att PS VR har bättre skärm.
Dock är det mycket bättre och tracking på HTC Vive.

Jag skulle nog också påstå att HTC vive har bättre utbud just nu i och med att du kan ladda ner mycket mer saker på PC / större frihet på PC med Virtual Desktop osv.

Men det är riktigt bra och roligt. Väldigt kul att köra ihop också.

Ser fram emot framtida spel så som Fallout 4 :D

Metaz

Medlem
Crew
Medlem Minecraft
Donator
Destiny 2
RuthSub
9 december 2012
915
85
88
Stockholm

Jag gillar att Steam har inkluderat VR i sin sökmotor för spel och att man kan skilja på Oculus och Vive.

Astorika

Medlem
Medlem GW2
Donator
Destiny 2
RuthSub
3 juli 2013
278
36
73
Malmö
Jag har precis köpt en HTC Vive och behöver lite tips på spel :) Måste säga att det mesta är riktigt kul hittills, testade Pavlov VR idag och det var ganska awesome måste jag säga!

Georg

Administrator
Medlem
Destiny 2
Medlem AoC
2 oktober 2011
2.390
152
128
28
Jag har precis köpt en HTC Vive och behöver lite tips på spel :) Måste säga att det mesta är riktigt kul hittills, testade Pavlov VR idag och det var ganska awesome måste jag säga!
Space pirate training, helt klart ett av dem bästa och roligaste enligy mig

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se
Har nu fått chansen att testa HTC Vive Pro... Vilken skillnad det är. Det som jag framförallt märkte är hur enklare det var att läsa text, extremt mycket tydligare och enklare.
Sedan är det ju fortfarande samma problem med att du inte kan se dig runt i headsetet utan att du måste fortfarande vrida på huvudet för att kunna fokusera på det du vill se tydligt.

Är det värt 8k? Osäker på vart jag står där, det är ju som sagt extremt mycket bättre, men jag håller mig nog kvar vid den gamla tills det blivit ännu bättre :D

Verinus

Administrator
Medlem
Medlem AoC
Ruthless Arma Milsim
30 augusti 2011
1.061
107
143
29
Sverige
Kollade på en review på Vive Pro och det skall vara helt klart en förbättring, men jag kommer fortfarande vänta på nästa generations VR

Astorika

Medlem
Medlem GW2
Donator
Destiny 2
RuthSub
3 juli 2013
278
36
73
Malmö
Jag köpte en HTC Vive för 8 månader sedan men har inte haft riktigt möjlighet att spela så mycket dels för att det var lite komplicerat att flytta runt saker för att få plats varje gång vi ville spela och sen gick jag in i väggen och har inte haft energi att köra VR. Har ni tips på roliga spel? Jag har testat lite men är relativt ny inom VR. Nu ska jag flytta om några veckor och då gör vi ett dedikerat VR-rum. Min sambo blir åksjuk av att köra VR längre perioder. Har ni någon erfarenhet av att det skulle bli bättre med Pro? Jag läste lite reviews och några skrev att de upplevde mindre motion sickness av Pro, kan det bro på bättre upplösning så hjärnan har lättare att hänga med? Eller är det något annat som är ändrat som kan bidra?

*Edit* Tips på spel som är bra i coop? Jag funderar på att köpa ett PRO så min sambo kan spela lättare och då köpa till basstationer och handkontroller så vi kan köra tillsammans, en i VR-rummet och en i vardagsrummet.