Toppar och floppar 2018 (spel)

Vad tyckte du om spelåret 2018?

• Total voters
    13

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.955
920
243
Något sen tråd, men ändå relevant! Enligt tradition är det dags att dela med oss av våra personliga topplistor från gångna året.
Tänker att vi håller oss till top 3, eller max 3 stycken. Kanske en lite motivering om det orkas med.
3 enkla kategorier, årets spel, årets besvikelse och mest efterlängtade spel 2019.
Här har ni en sammanfattning på 2018:
https://en.wikipedia.org/wiki/2018_in_video_gaming

Årets spel 2018
  1. Sea of Thieves - Pushade upp detta spelet in i det sista och installerade det inte förrän 26 december. Jag har någon slags hatkärlek till detta spel, jag har verkligen fastnat för det, men det var även länge sedan som jag varit så arg som när jag spelat detta. Spelas helt klart bäst tillsammans med andra, och är helt underbart tillfredsställande när man snor andras loot.
  2. Far Cry 5 - Wow säger jag bara. Det finns inte mycket att klaga på i detta spel enligt mig. Dom lyckades verkligen skapa en riktigt bra känsla i detta spel, atmosfärerna, musiken och grafiken. Storyn tyckte jag var helt ok och jag gillade det konstanta kaoset (kanske lite uttjatat gentemot slutet). Men overall väldigt bra!
  3. Warhammer: Vermintide 2 - Fatshark har lyckats leverera igen! Bra känsla i spelet och trots att man spelar samma kartor om och om igen så blir det aldrig tråkigt, sjukt bra coop spel!

Årets besvikelse 2018

1. World of Warcraft: Battle for Azeroth - Är väl antagligen mer fel på mig än spelet, men jag fastnar bara inte för det. Det är inte roligt längre imo. Får se om Classic får tillbaka känslan eller ej.
Verkligen försökt tänkt efter på andra spel jag spelat som släpps i år som gjort mig besvikna, men overall har det nog ändå varit ett ganska bra år...tror jag, eller så har jag antagligen bra glömt något :D

Mest efterlängtade spel 2019

1. Half-Life 3 - Please?
  2. Metro Exodus
  3. Cyberpunk 2077
Nämnvärda titlar 2018
  • Battlefield V
  • Insurgency: Sandstorm

Quue

Medlem
Destiny 2
Officer World of Warcraft
1.289
74
113
Årets spel 2018
  1. Red Dead Redemption 2 - Ett väldigt underhållande spel och helt klart värdig uppföljare till förra spelet. Det som var extra speciellt med 2an är världen och storyn. Världen känns väldigt detaljerad och levande, stort plus för ett open-world spel. Storyn var helt fantastisk. Emotionellt gripande och man fastnade lätt.
  2. Dark Souls Remastered - En klassisk titel som har fått en make-over. Samma spel och mekaniker, bara i ett snyggare paket, högre fps och stabilare online mode.
  3. Super Smash Bros Ultimate - Gillar man Smash Bros älskar man denna titeln. Det är bara mer...Mycket mer av samma godsaker. Svårt att misslyckas med antar jag.
Årets besvikelse 2018
  1. Fallout 76 - Tyckte spelet var bra till en början men tappade intresset snabbt efter att buggarna kröp fram med tiden. Det erbjuder mycket för en ny spelare men man inser ganska snabbt att det enda som faktiskt talar för den här titeln är världen / level designen Bethesda har byggt upp.
  2. PC Building Simulator - Nej... Tycker det är kul att bygga datorer och mecka i gamla dator burkar, men det översattes verkligen inte i den här simulatorn...
  3. Two Point Hospital - Inte nödvändigtvis ett dåligt spel, men helt klart en besvikelse. Nostalgin till Theme Hospital kanske var lite för hög för Two Point Hospital för skämten kändes lite krystade emellanåt samt att själva spelupplevelsen blev snabbt repetitiv.
Mest efterlängtade 2019
  1. Cyberpunk 2077
  2. Sekiro: Shadows die twice
  3. Resident Evil 2
Nämnvärda titlar 2018
  • Prey: Typhon Hunter
  • Far Cry 5
  • Warhammer: Vermintide 2
  • World of Warcraft: Battle for Azeroth
  • Dead Cells

• Like
Reactions: stubbkrossen

SoakedTeaLeaf

Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
Officer AoC
Medlem AoC
286
140
108
Var ett passivt spelår för egen del. Antingen tagit mig an titlar som släpptes tidigare (Opus Magnum får ett hedersomnämnande), eller mer eller mindre återvänt till expansioner/dlc/uppdateringar. Ett twitch/youtube-år för bedömning av spel snarare. Så...

Årets expansion/dlc 2018
  1. Warframe - Fortuna (snö, gigantiska svampar och kylvätska åt alla)
  2. Guild Wars 2 - Living World Season 4 (startade egentligen under 2017, fast har hållit igång hela 2018)
  3. Stellaris - Le Guin/MegaCorp (kan vi få ett förbättrat diplomatisystem härnäst, Paradox?)
Årets besvikelse 2018
  1. ... mm, nah, got nuthin'
"Mest" efterlängtade 2019
  1. Psychonauts 2
  2. Sekiro: Shadows Die Twice
  3. In the Valley of the Gods
Nämnvärda titlar 2018
  • Project Hospital (sjukhussimulator för er som tycker Two Point Hospital var lite för sockerhaltigt)
  • Subnautica

Ebanon

Medlem
Destiny 2
Medlem AoC
1.876
95
88
Årets spel 2019
1. Red Dead Redemption 2 -Gör alla rätt ett open world spel ska göra
2. Marvels Spider-Man -Fångar känslan från serietidningen
3. Football Manager 2019 -Inte gillat ett fotbollmanager spel så här mycket sen CM 01/02

Årets besvikelse 2019
1. Att EA fortfarande har licensrättigheterna för Star Wars
2. World of Warcraft: Battle for Azeroth kommer tävla med WoD som den sämsta WoW expansionen.
3. Sea of Thieves -Var väldigt kul när det kom inte lika kul två veckor senare, har inte testat det sen dess, kanske borde göra det.

Mest efterlängtad 2019
1. Att Marvel inser att EA inte kan göra ett bra Star Wars spel utan allt EA kan göra med IP:t är dåliga re-skins på Battlefield.
2. Desperado 3 -Mimimi Production gjorde Shadow Tactics: Blade of Shogun som jag verkligen gillade, ser fram emot och se vad de gör med Desperado.
3. Beyond Good and Evil 2 -Ser riktigt kul ut, osäker om det kommer 2019 dock

Nämnvärda titlar
- Mutant Year Zero: Road to Eden, XCOM i RPG spelet Mutants värld
- God of War -högst upp på mångas listor, bra men inte bäst.
- Fort Triumph XCOM i fantasy miljö hoppas det lämnar Early Access snart

Swindahl

Medlem
Donator
1.227
325
128
Årets spel 2018:
1. Ledsen att behöva säga det men 2018 va skit imo, inget spel 2018 förtjänar en 1:a plats.
2. Life is Strange 2
3. Battlefield V - Hatkärlek

Årets besvikelse 2018:
1. Overkills, The Walking Dead - ..... *suck* säger jag bara..
2. Overkills, The Walking Dead - ..... *suck* säger jag bara..
3. Battlefield V - Hatkärlek

Mest efterlängtad 2019:
1. Metro Exodus / RDR 2 till PC
2. Cyberpunk 2077
3. Life is Strange 2 - Resten av episoderna då.

Nämnvärda titlar:
Beholder 2

Sammanfattning:
Ja... 2018 va en riktig besvikelse i mina ögon.
Bethesdas fail med F76..
EA´s fail med Battlefield V.....
Overkill går i konkurs efter The Walking Dead fiaskot
Blizzard gör Diablo till ett mobilspel ONLY....

Kommer inte sakna 2018 spelmässigt sätt...

• Like
Reactions: Metaz