Streaming och spel (Google Stadia, Apple Arcade, GeForce NOW)

24 augusti 2011
9.068
967
243
På senaste tiden har det släppts både det ena och det andra i form av information om streaming och spel. Det ska enligt Google dom själva vara framtiden att streama spel till valfri plattform, deras tjänst kallas Stadia. Nvidia har varit lite tysta om detta men har under en längre tid haft en beta om detta kallat GeForce Now.
Senaste jätten att hoppa in i leken var Apple med Arcade, dock så som med allt annat som Apple gör så kommer den bara fungera med Apples egna produkter.
Även Microsoft verkar sikta mot streaming inom framtiden, Phil Spencer ska skickat mail internt och sagt att även dom ska visa upp streaming tjänster på E3.
Bransch folk säger även att streaming är framtiden:

Så sammanfattat så verkar streaming vara framtiden inom gaming. Nedanför har ni lite Youtube videos som visar diverse saker, man lovar 4k 60 FPS osv. Fungerar allt som det ska så är det ju jävligt coolt, men jag är orolig över att det blir lite för mycket subscriptions likt Netflix, HBO, Amazon Prime osv. Det oroar mig även att det kommer att bli låst till vissa plattformar (verkar ju redan bli så med Apple Arcade) vilket är grymt tråkigt att se...

Vad tycker ni?

Bild för första sidan
1056

Last edited:
15 september 2013
323
73
78
Värt att nämna i detta sammanhang är Shadow. Fördelen med denna tjänst är att man får "en helt egen" virtuell PC där man kan installera vilka spel/program etc man vill. Det är alltså inte en platform med X antal förvalda spel i samma anda som de flesta övriga lösningar.
Alla användare får således en egen installation av Windows 10 som man kan leka med, på en någorlunda high-end gaming rig. De stödjer även upp till 144Hz i 1440p om jag inte minns fel?

Problemet är dock input lag. Att strömma på detta sättet skapar ofrånkomligt mer input lag än en lokal dator. Nu hade jag visserligen inga optimala förutsättningar med Shadow, då de inte har något datacenter i Sverige så blev jag uppkopplad mot Frankrike, men jag har ändå en 250/250-lina vilket är långt över rekommenderat.

Följande upplevde jag när jag testade aktivt i ungefär 2 veckor:

• Input lag i Windows märktes inte av alls. Det var fantastiskt bra, faktiskt.
  • Spel (FPS), helt ospelbart. Jag testade Anthem samt Overwatch och input lag var fruktansvärt märkbart. Rekommenderas absolut EJ!
  • Spel (Strategi, lugnare spel), fullt spelbart. Jag testade mest med Rimworld och efter de första minuterna tänkte jag inte längre på input lag, även om jag kunde känna att det fanns där, dock i mindre utsträckning än i snabba FPS-spel.

Med andra ord, mycket skit händer på skärmen = input lag blir horribelt för en van PC-gamer. I spel där reaktion är key så är Shadow i nuläget (när Sverige inte är officiellt supportat) helt värdelöst i mina ögon. I lugnare spel och generell datoranvändning funkar det från "väldigt bra" till "godkänt" och jag skulle nästan kunna våga mig på att rekommendera att testa det.

Jag är dock ganska så övertygad om att problemet med input lag är det största problemet med alla dessa tjänster. Har svårt att se hur det ska konkurrera ut en traditionell desktop i framtiden, och jag tror inte att det kommer "ersätta" desktop gaming PC alls. Jag kommer åtminstone aldrig göra mig av med min dator för att helt hoppa på streaming-tåget, om de inte på något rent av magiskt sätt kan lösa problemen med input lag.

https://shadow.tech/int

• Like
Reactions: Molin

Om Ruthless

Ruthless är en spelgemenskap där vi helt enkelt spelar spel tillsammans. Vi är uppdelade i olika spelsektioner som du hittar under fliken Våra spel, vi har även en allmän sektion för diverse spel som inte kräver någon speciell struktur. Vårt huvudfokus är att vara en plattform för svensktalande spelare där man kan hitta nya vänner att spela med. Utöver vår online-verksamhet så försöker vi även att träffas ett par gånger per år.

Forum statistics

Threads
19.932
Medlemmar
8.457
Senaste medlem
Sexan

Online statistics

Medlemmar online
2
Besökare online
28