Smarta Hem

24 augusti 2011
9.083
988
243
Tänkte se om det är flera som sysslar med smarta hem.
Har fått upp ögonen för det mer och mer. Köpte nyss en Google Home mini, fan va amazing dom är! Riktigt coolt/kul att styra Spotify, Philips Hue, Netflix m.m. genom rösten. Helt OK ljud också för att vara en liten puck :)

Håller det på en väldigt basic nivå just nu. Någon som gått all out och köpt sensorer och styrenheter?

Det jag har nu:
Philips Hue (3 rum)
Google Home Mini

Tänkte skaffa lite sensorer och kanske Arlo och en Homey.

11 augusti 2012
428
74
53
Fan vad nice :) Jag är också riktigt sugen på Google Home Mini och Philips Hue. Såg även att det fanns trådlösa motion sensors. Så tänkte att det kunde vara nice med natt-lampa/komma hem ifrån jobbet-lampa.
Fungerar Minin på svenska? Och kan man ändra "Hey Google"?

2 juli 2012
415
4
43
ja visst håller man på och leker lite :)

Kör just nu bara en Philips Hue och håller på och bygger ihop en Smart Mirror som förhoppningsvis i framtiden kommer utöver den vanliga informationen även kommer visa nuvarande spotify låt samt visa statistik från en tränings app.

Framtiden kommer även förhoppningsvis innehålla ett Sonos system.

24 augusti 2011
9.083
988
243
Fan vad nice :) Jag är också riktigt sugen på Google Home Mini och Philips Hue. Såg även att det fanns trådlösa motion sensors. Så tänkte att det kunde vara nice med natt-lampa/komma hem ifrån jobbet-lampa.
Fungerar Minin på svenska? Och kan man ändra "Hey Google"?
Google Home fungerar endast på Engelska just nu. Det är OK Google eller Hey Google som aktiverar den.
Jag testade som snabbast igår, och det fungerar fan riktigt bra. Inte haft några problem alls.
Exempel på vad som förvånade mig var att jag testade att fråga om vädret, den svarade i fahrenheit och då bad jag den helt enkelt att ändra till C. Inga problem alls. Riktigt coolt.
Ska komma till Svenska senare i år enligt rykten.

Philips Hue har jag haft en tid tillbaka och det fungerar riktigt bra. Endast använt mig av deras knapp som man kan köpa (helt trådlös och utan batteri).

Smart Mirror har jag funderat på med, men aldrig blivit av. Tror jag ska börja med att kitta hela hemmet med Philips Hue sedan kanske installera ett par sensorer for fun och sist Arlo. Homey som styrenhet verkar det bästa.

9 juni 2013
878
23
58
Har testat lite olika "smarta" lösningar, just nu kör jag med Eltakos prylar som sitter fastmonterat i elskåpet. Alltså fasta moduler. Finns många olika moduler att köpa till men för tillfället har vi alla lamputtag i huset kopplade till detta, vilket gör att vi kan ha batterilösa (Strömpulsen skapas via friktion när du trycker in knappen) trådlösa lampknappar som ser ut som vanliga lampknappar. Dessa går att gruppera hur man vill så att en knapp i sovrummet t.ex. släcker alla lampor om man glömt någon osv.

Har även en modul för astrour som jag styr utebelysning med efter när solen går upp och ner, samt så går det att ställa in slumpmässiga program för att tända och släcka lampor om man ska åka iväg. Finns såklart wifi modul att köpa till, samt en hel drös med moduler för de flesta saker, t.ex. eldrivna markiser osv.

Människan som skapat allt detta ligger nog åt sadist-hållet för även med bakgrund som programmerare så var inlärningskurvan med hjälp av de extremt avancerade instruktionerna som att springa rätt in i en tegelvägg.

Inget billigt eller enkelt system för en privatperson, men uppgraderingsmöjligheterna är mer eller mindre oändliga. Och skulle man inte reda ut det själv så finns det nån omkringresande expert som min elektriker kunde få hem till mig och hjälpa till utan kostnad.

Se t.ex. https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/Katalog_2018_SE_low.pdf

28 september 2012
1.097
149
128
Längtar efter svenska språkpaketet till Google Home, känner sig lite muppig när man går runt och ropar på engelska :p

Min setup:
Philips Hue, 3 taklampor samt ljusslinga bakom min TV
3 st Telldus fjärrströmbrytare för apparater som TV, kaffekokare etc.
Google Home Mini
Chromecast

Planerade inköp är;
En till slinga för belysning bakom sängryggen i sovrummet
Philips Hue bordslampor
Smart ljudanläggning

Har hur kul som helst med detta!

24 augusti 2011
9.083
988
243
Detta kommer ju vara problemet för skåningarna när Google kommer på svenska:

5 oktober 2011
48
11
48
Har en athom homey som styrenhet hemma, kopplar lite lampor och rullgardin till. Så skönt, dock har den lite sämre röststyrning.

• Like
Reactions: wicKe

Om Ruthless

Ruthless är en spelgemenskap där vi helt enkelt spelar spel tillsammans. Vi är uppdelade i olika spelsektioner som du hittar under fliken Våra spel, vi har även en allmän sektion för diverse spel som inte kräver någon speciell struktur. Vårt huvudfokus är att vara en plattform för svensktalande spelare där man kan hitta nya vänner att spela med. Utöver vår online-verksamhet så försöker vi även att träffas ett par gånger per år.

Forum statistics

Threads
19.958
Medlemmar
8.478
Senaste medlem
Johansen-90

Online statistics

Medlemmar online
0
Besökare online
22