Satisfactory

Lerb

Medlem
316
70
78
998
Jag såg att vi inte hade någon dedikerad tråd för det kommande spelet Satisfactory, det tänker jag ändra på!

First things firsts! Spelet släpps enbart på Epic Launcher som har exklusivitet i ett år. Vet att detta är en känslig punkt så om detta är en dealbreaker (vilket vore helt OK) så ville jag röja den informationen med en gång :)
Spelsläpp är 19:e mars och spelet går då in i Early Access i ungefär ett år (är det sagt åtminstone).

Spelet utvecklas av Coffee Stain Studios (skaparna bakom Goat Simulator, vilken portfolio!), en svensk spelstudio huvudsakligen baserad i Skövde. Coffee Stains not-so breda portfolio fick mig till en början att vara lätt suspekt inför detta spel - men efter att ha spelat alphan i helgen är mina personliga farhågor bortblåsta vad gäller kvalitén på själva spelet (jämfört med, just det - Goat Simulator). Jag plöjde ned ca 8 timmar och hade förbannat roligt, spelet är väldigt slipat jämfört med många andra Early Access-titlar!

Spelet går ut på att man i förstapersonsperspektiv skall kolonisera/exploatera en främmande planet på dess resurser åt företaget man jobbar på, Ficsit Inc. Man bygger fabriker bestående av mineralborrar, rullband, generatorer, smältugnar, föråd etc för att generera så mycket resurser som möjligt som i slutändan används till en av två saker: driva/bygga ut den evigt expanderande fabriken, eller för att skickas iväg till företaget Ficsit Inc. för att låsa upp av företaget satta "Milestones", vilket då låser upp nya steg i teknologiträdet och på så vis tar gameplay framåt.

Självklart börjar man från noll när man först landsätts på den främmande planeten och får arbeta sig upp mot större och bättre maskiner, delar, fabriker etc. Har man spelat/sett/läst om spelet Factorio så har man en bra bild av vad core gameplay går ut på, även om Factorio är lite mer "hardcore" i ungefär samtliga tillgängliga kategorier. Men i min mening så har Satisfactory en stor bonus med sitt förstapersonsperspektiv och sin (faktiskt) väldigt fina grafik och estetik. "End goal" i Satisfactory är ett mysteriskt Project Assembly som företaget Ficsit Inc. jobbat mot med hjälp av dina resurser, vad det går ut på/handlar om är som sagt ett mysterium och inte känt i nuläget. Men det är ju såklart resan som är rolig i ett spel som detta!

Spelet kan spelas i singleplayer eller multiplayer (co-op). Det finns ingen övre gräns i multiplayer men i nuläget är det p2p som gäller så de rekommenderar kring 4 spelare som mest - men de har inte satt någon övre gräns med flit, om folk vill experimentera.

999

Attachments

blueblood

Medlem
Medlem GW2
Destiny 2
425
73
53
Jag spelade ett par timmar i den öppna alfan som var i helgen. Och det är helt klart ett spel att hålla ögonen på. Men för min del blir det nog att vänta på att spelet släpps ur Early Access.

Metaz

Medlem
Crew
Medlem Minecraft
Donator
Destiny 2
RuthSub
912
84
88
Jag körde i kanske 12 timmar och gjorde i princip allt som gick att göra vad gäller milestones och space elevator etc.

Jag kollade också en del på olika folks youtubes och de flesta verkar ha landat på samma plats eller väldigt nära.
Kartan är inte autogenererad vilket gör den otroligt detaljrik men också begränsad i yta.
Jag hoppas på mer random landningsplats så varje ny omgång känns ny och inte mer av samma.
Helgens alpha var extremt begränsad vad gäller vilka nivåer man kunde låsa upp och det med rätta.
Tier 4-6 kommer finns med i Early access, men jag vet inte om jag vill köpa det innan det är klart.
Jag vill samtidigt som jag hatar EA modellen. Man ska inte sälja en beta imho.

• Like
Reactions: stubbkrossen

Lerb

Medlem
316
70
78
Enligt de som kört den stängda alphan som haft upp till tier 5 upplåst, så blir saker och ting bra mycket mer komplicerat på de nivåerna. Så för min del räcker det för att jag ska känna mig sugen på EA :)

Sedan ang. startzon så ska det ju gå att välja mellan olika, men alla var låsta på samma startzon nu i alphan. Tror de olika zonerna kommer med olika svårighetsgrader med, gissar att det har att göra med tillgänglighet av resurser/plats att bygga osv.

Kartan är inte autogenererad men jag känner mig relativt säker på att Coffee Stain kommer släppa fler kartor vad det lider. Kan bli enformigt under EA såklart om de håller sig till enbart en karta under den tiden.
Å andra sidan så tog jag en tripp upp i skyn med rymdskeppet som kommer och går, och kom då fram till att kartan är rejält stor.

• Like
Reactions: stubbkrossen

Metaz

Medlem
Crew
Medlem Minecraft
Donator
Destiny 2
RuthSub
912
84
88
Om du menar den flygande stingrockan så visste jag inte att man kunde rida på den.
Jag funderade inte ens på det nu när jag tänker efter.

Jag tror att en Ruthless multiplayer server skulle nog kunna vara ganska kul.
Jag vet inte om det ens kommer släppas dedikerade servrar eller om någon måste hosta en.
Den som lever får se.

Jag måste erkänna att jag är grymt sugen.

Ni som tänker köpa det och ännu inte har en "creator" som ni vill sponsra (i Epic store) så kan jag rekommendera KatherineOfSky.
Kolla upp hennes youtube kanal.
Factorio och Satisfactory (och några få andra spel).

Lerb

Medlem
316
70
78
Om du menar den flygande stingrockan så visste jag inte att man kunde rida på den.
Nae, menade det där lilla rymdskeppet som åker upp till rymden och vänder när du researchar. Kör man CO-OP så kan den ena stå på skeppet och åka iväg när den andra personen trycker på knappen, då får man en fin överblick av kartan några mil upp :p

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.951
920
243
Nice, detta är faktiskt ett spel jag sett fram emot ganska länge! Coffee Stain gör ju jäkligt bra coop spel. Refererar då till Sanctum och inte till Goat simulator :D
Kommer nog dock att vänta lite tills det utvecklas lite mer, vill ha lite mera så att man kan lira längre. Skulle det släppas verktyg för dedikerad server så kan jag hosta en :)

stubbkrossen

Medlem
Medlem AoC
358
81
53
Provade Alphan nu här i helgen, klart det finns småbestyr man får se över med tanke på alpha stadiet.
Men det flöt på riktigt bra, även multiplayer då ja spelade med Verinus.
Men jag väntar nog lite med att köpa det, men det blir nog i framtiden.

Metaz

Medlem
Crew
Medlem Minecraft
Donator
Destiny 2
RuthSub
912
84
88
Här är deras Road Map.
Dedikerad server är med där men under TBD.
Med andra ord, de vill men vet inte när det kommer.

Satisfactory Living Roadmap:

We have a lot of things we want to do with Satisfactory. Future updates will be a balance of polish, performance-fixes and new features. We have most of the game prototyped in some shape or form, but we want to develop these prototypes further before introducing them to players.

Early Access Launch - March 19

The first couple of weeks will focus on patching and hotfixing:
• Crashes
• Most annoying bugs
• Smaller QoL improvements

Update #1 - End of April

• Quartz Research Chains
• Sulfur Research Chains
• Conveyor Lifts

Update #2 - End of May

• Tier 7 (Nuclear and Aluminium)
• Trains