Red Dead Redemption 2 mini-recension

Diskussion i 'Nyheter' startad av Draxx, 31 oktober 2018.

1. Draxx

Draxx Administrator
    Ledning Medlem Medlem GW2 Officer GW2 Medlem WoW Donator

Mottagna gillanden:
    267
    Trofépoäng:
    183

Trippel A - mastodonttitlar som GTA och RDR är vi inte bortskämda med, och när de släpps märks det tydligt då hela gaming-communityt samlas kring memes, tips, hemligheter och teorier. Har nu tillbringat några dagar med spelet, och skulle personligen vilja kalla det för ett riktigt mästerverk! Allting känns otroligt lyxigt och genomarbetat, och detaljrikedomen är sanslös. Massor av unika encounters, grymt bra voice-overs på ALLT, mycket att utforska, massor av hemligheter/skattkartor osv osv, och det man gör har konsekvenser. En man jag hjälpte långt ute i skogen i ingenstans, stötte jag senare på inne i en stad och då var han så tacksam att han bjöd på ett vapen från vapenaffären.

Storyn är riktigt intressant och karaktärerna byggs verkligen upp bra genom olika uppdrag och tonvis med spontan dialog som uppstår i hemlägret. Jag kan inte påstå att jag hört npc:erna i lägret säga samma sak två gånger någonsin, och de pratar en hel del så det känns verkligen levande. Det är klurigt att skriva om det utan att spoila något, men det är få spel som lyckas så här bra med att ge en känsla av ett underliggande hot/problem som först känns avlägset men som närmar sig gradvis utan att man riktigt vet vad det är. Huvudpersonen Arthur känner att gängets dagar som outlaws är räknade då det är nya tider i världen och att det på något sätt kommer att gå åt helvete, medan andra i gänget fortfarande lever i det förflutnas glory-days eller bara lever för stunden. Berättelsen är verkligen i en helt annan klass än de flesta andra spel man spelar.

Mängden aktiviteter att ägna sig åt är fullkomligt överväldigande och det kommer att ta lång tid att utforska världen ordentligt, men varje steg man tar leder till något häftigt att uppleva och grafiken/animationerna är sanslöst bra. Det enda som inte varit överväldigande bra som jag stött på än så länge är att ibland är lagens långa arm lite väl aggressiv, i sann GTA-anda. Jag stod på fel plats vid fel tillfälle, i närheten av några lik, (gjorde bokstavligt talat ingenting) och fick en hel pluton med lawmen på mig, ettriga som tusan så jag måste skjuta mig ut och döda dem, vilket innebär att man får en fet bounty på sig som kostar en massa pengar att lösa. Lite onödigt. Antar att de vill att man aldrig skall känna sig riktigt säker :)

Har lagt upp några helt spoiler-fria videoklipp nedan som visar några av de enormt många saker man kan ägna sig åt i spelet!

Betyg: 5 av 5 Cowboy-hattar:cowboy::cowboy::cowboy::cowboy::cowboy:

En av mååååååånga random encounters ute i världen:

Ett gäng försöker råna mig efter att jag precis rånat en diligens. Rån-ception!

NPC AI, inte alltid perfekt ens i spel som detta. Garvade så jag grät :)

En magisk kopp kaffe på morgonen innan man ger sig av till kont... rånet:

#1 Draxx, 31 oktober 2018
    Last edited by a moderator: 31 oktober 2018
    Quue, Spezia, Georg och 3 andra gillar detta.
  2. Gummibrallan

Medlem Medlem GW2 Destiny 2

Mottagna gillanden:
    30
    Trofépoäng:
    73
    Fan va avis jag blir, men har ingen konsol längre Får helt enkelt vänta på pc versionen

3. Draxx

Draxx Administrator

Mottagna gillanden:
    267
    Trofépoäng:
    183
    Jao RDR1 släpptes ju aldrig till PC så det är ju inte säkert att det kommer, men någon hade sett lite kod i companion-appen som hintade om en PC-version så hoppet finns ju. GTA 5 släpptes till PS3 2013 och till PC 2015, så problemet med en PC-version är ju risken att man får spela det när det blivit gammalt. Dock blir ju inte spelet sämre för det :)

Molin och Swindahl gillar detta.
  4. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Medlem WoW Donator

Mottagna gillanden:
    782
    Trofépoäng:
    243
    Riktigt intressant läsning! Låter lite som att det är som Far Cry 5 i den bemärkelsen med alla random encounters... Jag gillade det riktigt mycket, i slutet vart man kanske lite trött på det (då det oftast var liknande encounters) men det fyllde världen med så mycket mera och man kände aldrig att det var "jobbigt" att färdas från punkt A till B under story missions...

Jag blev lite pepp på att skaffa Red Dead 1 för att lira lite nu innan. Har du lirat det @Draxx , är det ett "krav" för att förstå storyn i tvåan?
    Förövrigt, grymt bra recension, kul med alla småklipp!!

5. Draxx

Draxx Administrator

Mottagna gillanden:
    267
    Trofépoäng:
    183
    Tack :)

Det är inte lika påträngande som Far Cry med random encounters tack och lov. I Far Cry 5 blir man ju indragen i nåt skit var 10:e meter. Tycker de har anpassat det bra!

Yes jag lirade ettan. RDR1 är absolut inget krav, detta är ju en prequel så det sätter upp storyn för ettan, men det krävs ingen förkunskap alls.

6. Shoan

Medlem Medlem AoC

Mottagna gillanden:
    58
    Trofépoäng:
    73
    Värt att notera är dock att spelar du 1an först så kommer du uppskatta en del dialoger och random encounters.

7. Draxx

Draxx Administrator

Mottagna gillanden:
    267
    Trofépoäng:
    183
    Ja jag är lite frestad att spela om den, får se om jag orkar rota fram PS3:an :)

8. Shoan

Medlem Medlem AoC

Mottagna gillanden:
    58
    Trofépoäng:
    73
    Körde igenom 1an igen för något år sen. Har fotfarande inte återhämtat mig..

9. TakerDudley

Medlem Medlem WoW

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    43
    Satt å kollade när en polare streamade i fredags och blev så sugen på spelet att jag i söndags gick och köpte mig en ps4 och spelet. Sjukt kul och snyggt (även om jag inte egentligen gillar konsoler) men fan, kommer knappt någon stans på storyn för fastnar bara i alla sido quests :joy:

Draxx, stubbkrossen och Molin gillar detta.
  10. Draxx

Draxx Administrator

Mottagna gillanden:
    267
    Trofépoäng:
    183
    Ja det är verkligen magiskt, jag har också gått långsamt genom storyn för jag vill verkligen göra alla sidoquest. Allt är så välgjort :D

Jag spelar "snällt" nu och försöker undvika att få bounties på mig, kommer antagligen att spela igenom det från början sen en gång till och skita i allt vad moral heter och bara mörda och fula mig hela vägen

TakerDudley gillar detta.

Dela sidan

1. (Tråkigt GDPR meddelande) Den här sidan använder cookies.
    Genom att fortsätta använda denna sajt godkänner du användandet av dessa.
    Stäng notis