Nvidia freesync med 2 skärmar

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.935
918
243
Tjenare,

Får man fråga varför du ska köra G-Sync på båda samtidigt? Är det för att köra på skärmarna samtidigt så är det väl skönare att ha samma skärm tänker jag?

Hur som helst. ASUS-skärmen som du länken är G-Sync kompatibel och testad utav Nvidia, MSI-skärmen är inte testad av Nvidia skälva med är enligt MSI G-Synd kompatibel och testad av MSI.
G-Sync aktiveras när du kör spel och liknande i helskärm d.v.s. att det inte är aktivt hela tiden. Så beroende lite på vad du ska använda det till så kanske det inte riktigt är värt att köra på två stycken såna monster-skärmar :)

Jag skulle då istället slå ihop din summa och satsa på 4k-spelande med Freesync och köra på Acer's värsting-modell:
https://www.inet.se/produkt/2213866/acer-27-nitro-xv273k-4k-144-hz-quantum-dot
Den skärmen är då också testad av Nvidia och därmed G-Sync kompatibel.

Hoppas det svarade lite på dina frågor.
Det här med G-Sync, Freesync och Adaptive Sync är en riktig fin djungel :D

Zaphira

Medlem
Medlem GW2
13
1
28
Hej,
kör med 2 skärmar nu, mest med spel på den ena och så har man den andra till annat tex serie eller film.
kanske inte förklarade mig bäst att jag tänkt köpa antigen asus lr msi x2
samt att de kommer att funka bra med ett grafikkort att köra 2 skärmar?
man vill inte köpa något som inte kommer funka :)

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.935
918
243
Hej,
kör med 2 skärmar nu, mest med spel på den ena och så har man den andra till annat tex serie eller film.
kanske inte förklarade mig bäst att jag tänkt köpa antigen asus lr msi x2
samt att de kommer att funka bra med ett grafikkort att köra 2 skärmar?
man vill inte köpa något som inte kommer funka :)
Alright, då är jag med.
Läste faktiskt fel första gången på din ASUS modell och såg nu att den inte var godkänd för G-Sync, vet inte riktigt om det är din fråga eller inte men kan vara bra att vara medveten om det. MSI-skärmen är dock godkänd utav MSI att användas för G-Sync.

Du hittar listan på Freesync-skärmar som är godkända utav Nvidia för G-Sync här (längst ner):
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors/specs/

Här har du listan med MSI's godkända skärmar för G-Synd på Freesync-skärmar
https://www.pcgamer.com/msi-claims-these-16-freesync-monitors-are-g-sync-compatible/

Man kan spekulera i om det måste vara Nivida som godkänner det eller om det bara räcker med G-Sync, det är ett val som du får själv avgöra. Men jag hade nog antingen avvaktat på tillverkarna (ASUS/MSI/Acer) godkänner det eller gått på Nvidias lista.

Hojta till ifall något är oklart :D Det är som sagt lite utav en djungel detta :p

Zaphira

Medlem
Medlem GW2
13
1
28
Hej Molin,
hehe ingen fara:) kanske blir att vänta med att köpa ny pc och se om de kommer fler g-sync skärmar som är billigare samt freesync som är compatiable, bara hoppas de inte tar allt för länge bara:p

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.935
918
243
Hej Molin,
hehe ingen fara:) kanske blir att vänta med att köpa ny pc och se om de kommer fler g-sync skärmar som är billigare samt freesync som är compatiable, bara hoppas de inte tar allt för länge bara:p
Hehe, ja, det är nog bara en tidsfråga. Det är ju relativt nytt att man kan köra G-Sync på Freesync-skärmar.
Om inte annat kan du ju köra en ren G-Sync skärm, då drar det dock iväg i pris.

Det finns i dagsläget 4 olika alternativ:
Skärm utan adaptiv synk, om du då har lägre FPS utan V-Sync på kan du få screen tearing, dvs att det blir som att bilden inte håller ihop. Man kan då slå på V-sync, men nackdelen är att den låser din FPS och att om datorn då är seg är att den kan låsa ner dig till t.ex. under 60 FPS till 30. Borde ju dock inte vara några problem med ett RTX 2080ti, men vågar inte lova något :p

Skärm med Freesync, detta har tidigare inte egentlig menat något mer än att det stött AMD's version av G-Sync. Alltså att monitorn och datorn synkar så att det blir samma frekvens och att det inte blir någon screen-tearning. Det har dock varit helt mjukvara-baserat och AMD har mer eller mindre inte sagt vad man lovar med Freesync och att detta får du utav Freesync, så det har varit lite utav ett vilt kort så att säga.
Tidigare i år så sa Nvidia att man började stödja Freesync med vad man kallade för G-Sync kompatibilitet, detta då också via mjukvara, drivrutiner helt enkelt. Men då lovade man också att det skulle fungera, som jag nämnde tidigare i tråden finns det då modeller som då även garanterat fungerar med G-Sync. För att en Freesync-skärm ska fungera med G-Sync MÅSTE du ha ett Nvidia kort.

G-Sync skärmar, dessa har en hårdvara på sig som hjälper skärmen att synka med datorn. Nackdelen är då att det kostar mycket mera.

G-Sync Ultimate, som ovan fast man garanterar även HDR.

Mer om G-Sync och skillnaden kan man se på denna bilden:
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/news/g-sync-ces-2019-announcements/nvidia-g-sync-monitor-stack-comparison.png