Metro Exodus

Diskussion i 'Andra Spel' startad av Molin, 23 januari 2019.

1. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    WALL OF TEXT!!!! SORRY!

Oj, här har det hänt grejer :p

Ja, please håll vänlig ton trots att åsikter kanske inte stämmer överens med varandra.

Jag har suttit och funderat på detta lite och jag ser fortfarande inte hur detta kan skapa konkurrens (om vi då pratar om det som @Lerb skriver ang. utveckling).
    Detta handlar i grund och botten inte om att Epic vill skapa en bättre plattform eller utveckla eller bättre plattform, jag tror inte heller att det sätter en press på att Steam ska utveckla sin plattform utan snarare sätter en press på Steam att ha paid exclusives dom med.

Hade Epic istället gått ut och sagt att dom ville göra en bra plattform som faktiskt ska konkurrera med Steam/*insert valfri plattforms-namn* och satsat pengar på sin egna plattform istället för att lägga miljoner på att köpa till sig rättigheter så hade man ju faktiskt utvecklat plattformen. Men nu gör man inte det, man har en plattform som inte fungerar bra, hittat en fin liten tabell som jämförde features (ja, jag vet att Epic fortfarande är under utveckling, men det understryker mer mitt argument att det hade varit bättre att lägga pengarna på att utveckla plattformen). Alltså kan man dra slutsatsen att Epic vill tjäna mer pengar, vilket inte är konstigt. Det vill Steam också göra.

Därav köper jag inte argumentet att detta skulle vara bra för oss konsumenter, detta innebär bara paid exclusives som kommer dela marknaden och behöver inte mena att själva plattformen i sig kommer att blir bättre.

Med det sagt, så har jag fortfarande stort förtroende i Valve, oavsett vad man tycker så har dom faktiskt utvecklat Steam ganska mycket dom senaste åren. Givit oss en hel del som fungerar riktigt jävla bra faktiskt, och det enda som jag faktiskt egentligen sakna är väl en UI uppdatering (som man egentligen själv kan lösa via skin).
    Att det finns mycket spel tycker jag i mångt och mycket är bra också, det är lite som med Netflix, HBO Nordic, Amazon Prime Video osv osv. Hade vi inte alla önskat att det fanns något som bara band ihop alla dessa till en? Det är precis det Steam är, och jag uppskattar det faktiskt.

Finns det utrymme för utveckling? Ja, absolut. Men jag tror inte att detta är rätta vägen.
    Då tror jag snarare på ett riktigt bra exempel > Teamspeak -> Discord.
    Hur Discord över knappt 1-2 år tog över en helt marknad med hjälp av att man hade en gratis plattform som (enligt många) vart 100x bättre. Det hade jag köpt rakt av, men jag gillar inte när man försöker köpa till sig andelar för att tvinga sig till att konsumenter ska komma till sin plattform när den inte ens fungerar ordentligt (utifrån vad jag hört)

Tabellen jag pratade om tidigare.

stubbkrossen, Keksi ツ och Swindahl gillar detta.
  2. Ebanon

Medlem Destiny 2 Medlem AoC

Mottagna gillanden:
    71
    Trofépoäng:
    88
    Hela den här affären har verkligen bittit Deep Silver i arslet. I stället för prata om själva innehållet av spelet så har vi istället pratat om vart det säljs och huruvida det kommer påverka oss gamers i framtiden.

Inte riktigt den PR kampanjen ett spel behöver och hoppas pengarna Epic betalade täcker den bad will och troliga försäljnings tapp denna deal gav. Men all publicitet är bra publicitet sägs det. Skeptiskt i detta fallet.

Tycker synd om 4a Games som gör Metro Exodus all deras år av slit hamnar i skymundan för var några kostymer på Deep Silver och Epic gjort på några få dagar.

Jag var väldigt nyfiken på detta spelet men har nu kallnat rejält. Jag hade tänkt vänta på recentitionerna, och de måste vara bra. Det ska vara en game of the year kandidat för att jag ens ska fundera på köpa det.

Jag äger alla Super Giant Games spel (Bastion, Transsistor och Pyre) men har ingen plan på att köpa Hades pga Epic Store Exclusive.

Swindahl och Molin gillar detta.
  3. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    Känner samma sak.
    Jag är stort fan utav Metro och älskade 2033 och Last Light. Men dessa dåliga beslut får mig att backa som konsument, jag pallar inte mer helt enkelt.
    Man kanske blivit lite mer bitter osv, men jag orkar inte mer den riktningen som spelbranschen fortsätter att gå mot (kanske att hårdra det lite :p).

Så för min del blir det nog det första spelet jag kommer pirata på säkert 8-10 år

Swindahl gillar detta.
  4. Lerb

Medlem Donator RuthSub

Mottagna gillanden:
    48
    Trofépoäng:
    78
    Det där tankesättet kommer jag nog aldrig förstå om jag ska vara ärlig. Bara för att en produkt inte lanseras så som man tänkt sig, ger det en då rätt att skaffa det på olagliga vägar istället? Det är nog enbart inom PC-gaming communities man hittar detta synsätt. Det förbryllar och förargar mig väldigt mycket. Funderar även på om det verkligen är något som bör bejakas på ett forum som detta.

I övrigt kan man väl summera denna långa diskussion som att det landar i vad var och en har för preferenser.
    Jag har mina anledningar att tycka som jag tycker och jag hör verkligen era anledningar (och instämmer i en del av dem).

Efter att ha lagt en rejäl funderare kring ämnet på grund av denna tråden, så är inte jag heller det minsta imponerad av denna typ av exklusivitet (köpt sådan). Men, jag har problem i att se/känna hur det påverkar mig negativt. Anser inte att man kan jämföra bördan med något annat exempel där exklusiviteten innebär en kostnad för mig, typ konsoller, streamingtjänster etc. I detta fallet handlar det ju enbart om ännu en gratis launcher... För mig personligen är det helt enkelt en extremt liten påfrestning, några musklick.

Men, jag har full förståelse att inte alla delar den synen. Jag har däremot inte full förståelse vad man gör efter det att man bestämt sig för att inte gilla den här situationen.... Exempelvis piratkopiering, eller detta:

Molin gillar detta.
  5. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    Steam-recensions-bombning, finaste som finns ^^ Nej, men det är lite väl butthurt kan till och med jag tycka.

Men det är återigen just det att man 2 veckor innan launch, jag tror inte att jag är ensam om att vänta tills efter launch för att köpa spelet. För min del är det mer för att hitta bra pris och snegla lite på recensioner.
    Jag ville ha det på Steam då jag gillar att försöka ha mitt spel-bibliotek så samlat i den mån som det går.
    Nu så vände man på sig helt utan förvarning och valde att köra allt på Epic istället.

Grejen blir ju lite att man nästan tvingar konsumenten till detta, hade jag svarat i denna tråden för ett par dagar sedan i början innan jag började läsa på om Epic launcher så hade jag varit butthurt MEN jag hade antagligen köpt det där. Men efter att ha läst om säkerhetsproblem och eventuella problem (osäker på om det är bullshit eller på riktigt) spionering av kinesiska regeringen så känner jag mig inte fullt lika villig att använda Epic.
    Då finns två alternativ:
    1. Spela en piratkopierad version
    2. Vänta 1 år tills det släpps på Steam
    Med tanke på att jag har tålamod som en 1-åring så lär det bli första alternativet, men det återstår att se eftersom att jag antagligen kommer att prioritera Far Cry före Metro efter allt detta :p
    Edit:
    Det ska sägas att jag antagligen kommer att köpa spelet på Steam efteråt, man vill ju spela igenom eventuella DLC när det kommer.

Åter till tråden, Metro Exodus. Det är ett spel som jag har sett fram emot sedan dom visade första trailern, och 4A Games är riktigt duktiga på vad dom gör. Ser fram emot att spela det men det blir under dom förutsättningarna jag hade förväntat mig från början :)
    upload_2019-2-1_17-37-42.png
    upload_2019-2-1_17-37-53.png
    upload_2019-2-1_17-38-15.png

Edit igen :D
    Ville naturligtvis inte göra dig arg med mitt meddelande. Vill bara försöka förstå din synvinkel :) All löve :kissing_heart:

#25 Molin, 1 februari 2019
    Last edited: 1 februari 2019
    Lerb och Swindahl gillar detta.
  6. Lerb

Medlem Donator RuthSub

Mottagna gillanden:
    48
    Trofépoäng:
    78
    Äsch jag ordade mig konstigt. Jag är inte arg, mest förbluffad. Jag förstår dig, även om jag inte håller med ;)

Molin gillar detta.
  7. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    Får köra lite Golf with your friends tillsammans alla i tråden... Blir vi säkert vänner efteråt :D

Lerb och Swindahl gillar detta.
  8. Swindahl

Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    298
    Trofépoäng:
    128
    Finns det kvar på steam då? Inga som köpt upp dom ?

Lerb gillar detta.
  9. Lerb

Medlem Donator RuthSub

Mottagna gillanden:
    48
    Trofépoäng:
    78
    :joy:

10. Swindahl

Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    298
    Trofépoäng:
    128
    Jag vet... the salt is strong in dis one:joy:

Ebanon gillar detta.
  11. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    Trailers vet dom hur man gör iaf :)

SoakedTeaLeaf gillar detta.
  12. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    Skulle aktivera lite marknadsmaterial för jobbet idag... Blev fan lite triggered. Slutade med att jag fick sitta och göra om allt :D

Samtidigt, sjukt peppad. Som jag trodde så har ilskan lagt sig lite och antagligen kommer det en kod via jobbet. Återstår väl att se om det blir Epic eller Steam ;)
    upload_2019-2-14_17-41-11.png
    upload_2019-2-14_17-42-11.png

13. Sabot

Medlem Destiny 2

Mottagna gillanden:
    117
    Trofépoäng:
    103
    Haha get rekt :D

Molin gillar detta.
  14. Swindahl

Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    298
    Trofépoäng:
    128
    Klart man är hype när man får att gratis.
    Tänker inte ge epic ett öre.
    De kan ta sin plattform å trycka in i Narnia.

15. Elzior

Medlem Destiny 2

Mottagna gillanden:
    156
    Trofépoäng:
    68

Molin och Swindahl gillar detta.
  16. Molin

Molin Administrator
    Ledning Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    875
    Trofépoäng:
    243
    Man är ju inte mer än människa och tar ansvar över sina handlingar....
    1. upload_2019-2-15_9-42-42.png
    2. upload_2019-2-15_9-42-53.png

Lay it on me!!!

Swindahl gillar detta.
  17. Swindahl

Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    298
    Trofépoäng:
    128
    Molin gillar detta.
  18. Elzior

Medlem Destiny 2

Mottagna gillanden:
    156
    Trofépoäng:
    68

Problem Solved !

Jag har löst det pojkar så nu kan alla spela Metro utan problem

19. Elzior

Medlem Destiny 2

Mottagna gillanden:
    156
    Trofépoäng:
    68

Oj här händer det grejer snabbt Våran GUD Gabe skicka mig en bild från ingenstans !!! :scream:
    Tydligen gilla han mitt tidigare inlägg och jag visst inte att Gabe hängde på Ruthless och smyger runt

Lerb gillar detta.
  20. Swindahl

Medlem Donator

Mottagna gillanden:
    298
    Trofépoäng:
    128
    83 i poäng i Metacritics.
    5.0/10 i userscore.
    Vad jag kunnat läsa mig till så är många fans och veteraner besvikna medans de som just sadlat in sig i metro som exodus som första spel gillar det.

Som jag befarade, den nya generationen vet inte bättre haha.
    Synd.
    Blir att vänta tills det kommer till steam och förhoppningsvis till en riktigt billig slant.
    Kanske till och med får alla dlc å shit med då för en bråkdel av dagens pris.

Dela sidan

1. (Tråkigt GDPR meddelande) Den här sidan använder cookies.
    Genom att fortsätta använda denna sajt godkänner du användandet av dessa.
    Stäng notis