Metro Exodus

24 augusti 2011
9.031
950
243
Nu närmar vi oss med stormsteg, om 1 månad är det dags att återvända till Ryssland och spela som Artyom. Denna gången blir det mindre metro och mer ute, nedanför kan ni se lite trailers och lite videos.

Själv är jag sjukt pepp för detta spelet, älskade 2033 och Last Light.

9 maj 2016
294
143
108
Börjat titta på en stream av Metro 2033 (Redux-versionen) vilket på nytt givit intresse för universumet. Ser fram emot att se vilka platser som utforskas denna gång, även om det nu mest verkar ske ovan jord.

Lyckades hitta en interaktiv karta för tunnelbanesystemet för att friska upp minnet, samt en massa annan lore (förutom wikin): http://arguser.github.io/metro2033-companion-map/

• Like
Reactions: Molin
24 augusti 2011
9.031
950
243
Lite oväntat måste jag säga...
Men dom gör det antagligen för låga avgifter, men verkar dock inte vara populärt.

2 oktober 2011
1.042
126
103
Tvivlar på att det kommer påverka slutprodukten på något sätt. De flesta som inte gillar det lär vara arga i någon vecka sedan köpa det ändå. Men ändå tråkigt att dem ska hålla på och göra det "exklusivt" bara... man kan ju inte sitta och vara upprörd över piratkopiering, göra affärer på det här sättet, och sedan springa till EU-kommissionen och kräva att internet kontrolleras bättre så även de som inte ens vet vad Metro Exodus är för nåt blir lidande. Vad är det ungarna säger nu för tiden... smh.

28 augusti 2011
1.918
108
103
Kluven
De måste ha dessa exclusiva deals annars kommer gamla bittra gubbar som jag inte byta till Epic Store, för jag vill inte ha ytterligare en till app/launcher.
Poäng till Steam.
Exklusivitet är inte bra för konsumenterna men det är inte monopol heller.
Poäng till ingen.
Epic ska ge 88% av försäljningen till utvecklaren medan Steam ger bara 70%.
Poäng till Epic.
Men jag är en gammal bitter gubbe först så det blir ingeting till någon i slutendan.
Poäng till Nordea???

Last edited:
15 september 2013
320
72
78
Well.. Hur populärt var Steam i början?
Jag förstår att situationen är lite annorlunda på marknaden nu men ändå en intressant fråga att ställa sig.
Jag personligen har inget emot Epic eller de andra launchers som finns, i längden gynnar det mig som konsument inom områden som jag känner överväger plågan med en extra launcher.

24 augusti 2011
9.031
950
243
Well.. Hur populärt var Steam i början?
Jag förstår att situationen är lite annorlunda på marknaden nu men ändå en intressant fråga att ställa sig.
Jag personligen har inget emot Epic eller de andra launchers som finns, i längden gynnar det mig som konsument inom områden som jag känner överväger plågan med en extra launcher.
Men jag förstår faktiskt inte riktigt skillnaden och hur det påverkar oss mer än att det är en annan launcher?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker mer än att det känns lite konstigt att man två veckor innan launch bestämmer sig för att byta launcher för att det ska "gynna oss konsumenter" men behåller samma pris för oss i EU. Jag köper det inte alls, och jag tycker att det är hyckleri.
För mig är det inga konstigheter med olika launchers osv, det är så det kommer att vara och jag har vant mig vid det. Det kommer nog att bli bra i slutändan, så länge som att spelen finns på alla plattformar så att det faktiskt blir en vettig konkurrens om det hela.
Nu kanske det är en lite absurd jämförelse, men för att sätta det i perspektiv så är det inte som att ICA gör sin egen mjölk och börjar sälja den. Utan det blir i praktiken som att ICA köper upp rättigheterna till all mjölk i ett år och vill du ha mjölk, ja då får du fan köpa det på ICA vare sig du vill eller inte.

Det är det jag har svårt för, och jag har mer svårt att Deep Silver låter sig köpas upp utav Epic med bland annat argumentera för att det ska bli billigare för spelarna när fallet inte alls är så.

Sammanfattning, launchers inga problem. Publishers som ljuger till sina kunder istället för att säga som det är, stort problem.

Huruvida Epic Store är bra eller inte vet jag inte. Har inte använt det så mycket så jag kan inte riktigt uttala mig om det.

Edit:
Efter att ha sett Coffee Stain Studios video om varför dom gjorde det (dom sa rakt ut att dom fick pengar) så växer ett litet hat mot Deep Silver :p

Last edited:
15 september 2013
320
72
78
Du har bra poänger Molin, somliga har jag inte reflekterat över tidigare.
Det är uppenbart att detta handlar om pengar för utvecklare och publishers, att måla upp det som något annat är rent hyckleri - det håller jag med om.

Men, det jag tror vi kommer gynnas utav som konsumenter är konkurrensen mellan platformarna, inte av att spelet blir billigare. Vinsten med att gå via Epic i nuläget kommer knappast hamna i våra fickor... Men däremot att ha mer än en platform som konkurrerar kommer otvivelaktigt leda till förbättringar för oss konsumenter, det är jag helt övertygad om. Det är som vi alla vet på så vis konkurrens fungerar i hur den driver utveckling av produkter osv framåt. Motsatsen gäller i regel för monopol.

För ärligt talat, är jag ensam om att tycka att Steam har stagnerat något de senare åren? Deras platform är inte i närheten så perfekt och bra som många vill få den att se ut som enligt mig. Visst har de ett fantastiskt brett utbud av spel, men hur ska du hitta allt i havet av alla de skit-, anime/hentai- och övriga spel som släpps? Och hur ska man som spelutvecklare synas på platformen? Här finns rum för förbättring. Och visst har de pumpat ut funktioner och kringutrustningar de senare åren (steam link, controller etc) men det är ingenting som jag (och jag gissar majoriteten av spelare) använder mig av. Även hela gränssnittet är enligt min åsikt helt horribelt.

Men, vem vet, kanske vaknar de i kölvattnet av detta och inser att de behöver göra något? Än så länge har de majoriteten av spelarna "på sin sida", men hur länge ska det hålla om Epic fortsätter att förbättra sin platform (vilket behövs..)?

Så visst, jag är inget jättefan av Epic Launcher ännu. Rent ekonomiskt tror jag inte på någon vinning för oss. Och såklart är det häpnadsväckande att , så sent som två veckor innan launch, offentliggöra ett sådant här beslut.
Men om man kan se förbi det jobbiga med att ha två launchers installerade, och att Epic tvingas "köpa" till sig någon form av legitimitet på marknaden från giganten Steam (vilket jag förvisso har full förståelse för), så tror jag ändå att vi har något att tjäna på detta i det långa loppet.

2 oktober 2011
1.042
126
103
Jag tycker det är ett dåligt argument att olika plattformar för sakens skull är bra för marknaden. Epic, Origin, Ubi... det enda de har att komma med är ju exklusiva titlar. Origin har ju förvisso Access vilket är ett steg i att förbättra marknaden för konsumenten, och GOG har ju sin grej med DRM-fria titlar. Men varför är exklusivitet bra för marknaden? Dem konkurrerar ju inte om att skapa en bra produkt, utan det handlar bara om hur man ska slippa konkurrera med andra. Man vill inte sälja på Steam för då tar Valve 30%. Istället köper man ett stort namn och tvingar kunderna att ge dem hela summan. Vi vinner ju inte något på det... vi förlorar kanske inte heller något på det från fall till fall -- men det cementerar ju hela branschen i något som inte rör sig framåt, vilket vi definitivt förlorar på.

Vill man konkurrera med Steam som plattform och samtidigt hävda att man vill marknadens bästa få får man skapa en plattform som är mer attraktiv än Steam. Det är så konkurrens fungerar (lvl 100 plattform). Det dem håller på med här föder inget annat än frustration gentemot de olika företagen, och piratkopieringen ökar istället -- speciellt när de sedan också överger spelen direkt efter släpp, bankar på att MTX-modellen ska göra dem rika, och sedan går vidare till nästa projekt.

15 september 2013
320
72
78
Jag tror visserligen att exklusiviteten som Epic nu köper sig till är till för att sjösätta deras launcher. Jag tror inte det är något de har råd/lust med att fortsätta med när platformen etablerat sig.
Epic skiljer väl sig även mot Origin/Uplay/Battlenet med att de sistnämnda för det mesta enbart lanserar sina egna spel? EA, Origin, Activision/Blizzard etc. Självklart har dessa exempel då fler exklusiva titlar. Jag kan ha fel där men det är min uppfattning. Epic är väl ute efter att skapa en bredare platform än så, likt Steam.

Jag ser inte att vi i framtiden bedömer Epic och Steam på vilka exklusiva spel de har, utan på hur bra de är. Det är då jag ser en vinst för oss konsumenter, när de behöver vara innovativa. Jag kanske är naiv men det är min förhoppning.

Sedan håller jag inte med om att Origin Access är ett steg i rätt riktning, men det är väl en smaksak precis som allt annat vi diskuterar nu.

• Like
Reactions: SoakedTeaLeaf
14 juni 2013
1.229
326
128
Mer launcherplatformar=större chans att få både sin personliga data snodd eller sitt bankkort skimmat.

Dessutom är det grymt naivt å tänka att det skulle gynna oss konsumenter...
De som har plattformen vill ha pengar... spelutvecklarna vill ha pengar... att alla dessa launchers dykt upp för konsumentens skull... well. De som tror det får tro vad de vill.. även om det är fel.

Inget görs för vår skull mer än själva spelet möjligtvis.
Att inbilla sig att val av launcher är för vår skull.. sluta. Dra den om rövluvan med..

• Like
Reactions: stubbkrossen
5 november 2013
532
220
103
Det vi behöver mest av allt just nu är ett nytt litet smidigt program som har alla dessa olika launchers inbakad i sig
Så vi endast behöver ladda ner en launcher som har allt samlat på en plats och gör allt jobb åt oss helt enkelt !

15 september 2013
320
72
78
Mer launcherplatformar=större chans att få både sin personliga data snodd eller sitt bankkort skimmat.

Dessutom är det grymt naivt å tänka att det skulle gynna oss konsumenter...
De som har plattformen vill ha pengar... spelutvecklarna vill ha pengar... att alla dessa launchers dykt upp för konsumentens skull... well. De som tror det får tro vad de vill.. även om det är fel.

Inget görs för vår skull mer än själva spelet möjligtvis.
Att inbilla sig att val av launcher är för vår skull.. sluta. Dra den om rövluvan med..
Jag vet inte vad du tror om mig och mina åsikter, men jag sitter inte här och driver någon sorts agenda åt publishers. Du är fri att ha din åsikt precis som jag har min, jag trodde att vi förde en diskussion här utan pajkastning. För om man kan säga att jag är grymt naiv, så är väl du då i andra änden av spektrumet, grymt misstrogen och cynisk? Vilket är helt ok.

Det kan vara naivt av mig att ha mitt synsätt, visst, men jag tror ändå att mer launchers = bättre launchers, och att det på så vis gynnar mig i längden. Se på spelkonsollerna som exempel, de vill ha maximalt antal användare och därav vill de ha den bästa konsollen. Bästa konsollen = flest användare. Detsamma gäller ju rimligtvis launchers på PC? Sedan att allt handlar om pengar i grunden är ju en helt annan diskussion.

Och aldrig har jag påstått att launchers dyker upp för vår skull, för det tror jag inte. Men det betyder inte att det inte kan gynna oss inom vissa områden. Visst kommer det med minus-sidor också, som du säger så blir det fler ställen på nätet som håller ens information, ännu en launcher att hålla reda på etc... Men för mig, personligen, så gör inte det så mycket.

• Like
Reactions: SoakedTeaLeaf
2 oktober 2011
1.042
126
103
Ptja.. jag tror det går att jämföra med streaming-tjänster för film och TV rätt bra. Om man kollar på Netflix så är ju den mest uppenbara negativa aspekten att man inte har tillgång till serier och filmer som finns på Amazon eller HBO t.ex. Men just prismodellen som dessa tjänster erbjuder är ju perfekt enligt de flesta... antalet kunder som hoppat på just Netflix et al. talar ju för sig självt så att säga.

Det var ju lite det Steam gjorde. Försökte samla spel från en massa utvecklare på samma ställe. En betalningsmodell likt den för Netflix (och Origin Access) är kanske orealistisk att vilja ha på Steam, utan fungerar kanske bäst när det är en "egen plattform". Men man behöver inte göra spel exklusiva bara för att man vill ha en egen plattform. Som jag sa så är det plattformen i sig som ska locka kunder... inte mängden exklusiva titlar. Exakt samma problem här som i film- och TV-branschen nu... förutom att vi behöver i alla fall inte pynta för olika plattformar för spel, bara installera olika program.. än i alla fall. Microsoft och Sony tar väl en avgift för att få tillgång till "store"?

Och hur vida Epic är på gång att skapa något sådant för att konkurrera med Steam... det tror jag på när ser det. Jag tror att dem kommer fortsätta ha exklusivitet som den enda dragkraften för att man ska handla där.

14 juni 2013
1.229
326
128
Jag vet inte vad du tror om mig och mina åsikter, men jag sitter inte här och driver någon sorts agenda åt publishers. Du är fri att ha din åsikt precis som jag har min, jag trodde att vi förde en diskussion här utan pajkastning. För om man kan säga att jag är grymt naiv, så är väl du då i andra änden av spektrumet, grymt misstrogen och cynisk? Vilket är helt ok.

Det kan vara naivt av mig att ha mitt synsätt, visst, men jag tror ändå att mer launchers = bättre launchers, och att det på så vis gynnar mig i längden. Se på spelkonsollerna som exempel, de vill ha maximalt antal användare och därav vill de ha den bästa konsollen. Bästa konsollen = flest användare. Detsamma gäller ju rimligtvis launchers på PC? Sedan att allt handlar om pengar i grunden är ju en helt annan diskussion.

Och aldrig har jag påstått att launchers dyker upp för vår skull, för det tror jag inte. Men det betyder inte att det inte kan gynna oss inom vissa områden. Visst kommer det med minus-sidor också, som du säger så blir det fler ställen på nätet som håller ens information, ännu en launcher att hålla reda på etc... Men för mig, personligen, så gör inte det så mycket.
Jag ser det som naivt att tro att alla dessa plattformar dykt upp för oss konsumenters skull. Då menar jag efter Steam som jag ser som den första.
I din värld inte.
Pajkastning eller inte, jag håller inte med helt enkelt.
Naiv kanske va att ta i men de va så jag valde att formulera mig.
Ja, jag är cynisk, naiv å allt det där ibland också.
Men att påstå att plattformarna dykt upp för våran skull... kom igen.

Plattformarna i sig är ju inte dåliga. Eller ja.. en del mindre bra men ändå.

Allt handlar om pengar.. våra pengar, inget annat.
Tog du illa vid dig av att bli insvept i naiv-gruppen ber jag om ursäkt.
Men det är vad jag tycker.
Tycker administratörerna detta är ett personligt påhopp ge mig en varning och ta bort inlägget.
Men min åsikt kvarstår.

9 maj 2016
294
143
108
Jag ser det som naivt att tro att alla dessa plattformar dykt upp för oss konsumenters skull. Då menar jag efter Steam som jag ser som den första.
I din värld inte.
Pajkastning eller inte, jag håller inte med helt enkelt.
Naiv kanske va att ta i men de va så jag valde att formulera mig.
Ja, jag är cynisk, naiv å allt det där ibland också.
Men att påstå att plattformarna dykt upp för våran skull... kom igen.

Plattformarna i sig är ju inte dåliga. Eller ja.. en del mindre bra men ändå.

Allt handlar om pengar.. våra pengar, inget annat.
Tog du illa vid dig av att bli insvept i naiv-gruppen ber jag om ursäkt.
Men det är vad jag tycker.
Tycker administratörerna detta är ett personligt påhopp ge mig en varning och ta bort inlägget.
Men min åsikt kvarstår.
Det är skillnad mellan påståendena "tror att fler speltjänster/launchers skapats för gynna konsumenter" och "tror att fler speltjänster/launchers kan komma att gynna konsumenter"; det första syftar till avsikt, medan det andra till konsekvens. Vågar hävda att Lerb påstod, uttryckligen, det senare. Dessutom kan åsikter framföras utan nedvärderande språk/härskarteknik (såsom i detta fall: förlöjligande). Att åsikterna skildes åt var nog inte problematiken, utan hur de framfördes.

I övrigt så ska det bli både intressant att se hur Metro Exodus kommer att hantera en lite mer öppen värld, om jag förstått det rätt, samt hur Epic Store kan komma att utvecklas härefter.

14 juni 2013
1.229
326
128
Det var jag som va naiv från första början som trodde att ingen gillade alla dessa plattformar.
Så jag är lika mycket med i den klubben.

Ja jag är hypad för metro, oavsett plattform.
Men ändå lite smått irriterad över att pengarna styr.. grrr.
Men ingen preorder, här ska väntas på reveiws

• Like
Reactions: stubbkrossen
3 oktober 2013
195
17
48
Detta är en deal-breaker för mig. Jag kommer inte skaffa det nya Metro, så länge det endast går att skaffa hos Epic.

Jag har ingenting emot exklusiva titlar, jag har köpt både God of War och Spiderman till PS4, men när ett företag köper rättigheterna bara för att tjäna pengar och för att locka spelare till deras plattform....Tvi fan. Jag tror och HOPPAS att detta kommer resultera i att Metro Exodus går dåligt, så att de lägger till spelet på steam igen.

Tycker att Boogie summerar mina åsikter rätt bra

Om Ruthless

Ruthless är en spelgemenskap där vi helt enkelt spelar spel tillsammans. Vi är uppdelade i olika spelsektioner som du hittar under fliken Våra spel, vi har även en allmän sektion för diverse spel som inte kräver någon speciell struktur. Vårt huvudfokus är att vara en plattform för svensktalande spelare där man kan hitta nya vänner att spela med. Utöver vår online-verksamhet så försöker vi även att träffas ett par gånger per år.

Forum statistics

Threads
19.871
Medlemmar
8.401
Senaste medlem
DennisSeava

Online statistics

Medlemmar online
0
Besökare online
28