Kost & Träning

SV: Kost & Träning

Jag håller på att lägga om min kost nu och speciellt frukost får sig ett uppsving från te och toast till Skyr med Chia frön i och mörkt bröd med äppleskivor. En liknande variant kommer bli till lunch och middagen så har jag bantat mängden potatis och tryckt in mer morötter (råa).

Draxx

Administrator
Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
10 oktober 2011
3.334
288
183
Stockholm

Min frukost består av:

2-3 mackor av hårt bröd med keso + något pålägg
Yoghurt/lättfil + musli och skogsbär
2 Ägg

Ska försöka bygga lite massa nu så det blir proteindrink istället för ett ägg

Generellt för all sorts "träningskost" är att man skall äta ofta, gärna var tredje timme

Kimprex

Medlem
Medlem GW2
Destiny 2
1 september 2011
2.796
112
158
29
Löddeköpinge
www.facebook.com

Jag lyfter skrot bara för tillfället. Planerar att komma igång med kondition när man har lagt på sig ett par kilo då de inte är bra att kombinera för mycket motion med styrketräning då återhämtningen påverkas.

Jag tränar på en metod som kallas Starting Strength som jag hittade på www.styrkelabbet.se, som jag är jäkligt nöjd med. Tar ut sig bra och får verkligen med hela kroppen och alla små muskler som är svåra att nå annars när man kör isolerad träning då man tar muskelgrupp per muskelgrupp.
Det går också ut på att du ökat vikten du lyfter med 2.5kg per pass.

Går ut på att köra enbart basövningar och är uppdelat i 2 pass:

Pass A: [Set] x [Reps]
Knäböj: 3 x 5
Militärpress 3 x 5
Marklyft 1 x 5

Pass B: [Set] x [Reps]
Knäböj: 3 x 5
Bänkpress 3 x 5
Styrkevändningar 5 x 3 eller Chins 3 x fail (dvs tills du inte orkar fler)

Man ska aldrig träna något annat innan, men ifall man vill kan man lägga till något efter passet, då brukar jag köra lite magövningar för att ta ut magmusklerna lite extra ^^

Jag tränar Måndag - Onsdag - Fredag och man kör varannat pass dvs vecka 1 kör man A - B - A, och veckan därefter kör man B - A - B osv.
Vilan är viktig när man tar ut hela kroppen som det är tänkt att man har vila dagen så kroppen hinner återhämta sig. Annars är risken stor att man går + / - 0 i vinst av träningen.

Som uppvärmning inför passet så kör jag 10 minuter på löpband för att bli varm och mjuk i kroppen, sen kör jag mina tränings set såhär om jag t.ex. hade kört på 100 kg i max vikt. Det inom parantes är total vikten med skivstången.
1 x 5 Tom stång (20kg)
1 x 4 + 20kg (40kg)
1 x 3 + 20kg (60kg)
1 x 2 + 20kg (80kg)
3 x 5 + 20kg (100kg) - Tränings settet!

När man börjar med denna träningsmetoden så har jag märkt att det är lättare ifall man börjar på ganska lätta vikter som tränings sett, eftersom man hela tiden till nästa pass lägger på 2.5kg från vad man lyfte som max på föregående pass.
Till en början så går passen väldigt fort att genomföra då man oftast inte behöver ha så mycket vila mellan sina set, men ju tyngre vikter man kör på, ju längre blir vilan (behövs dock inte mer än max 5 minuter då kroppen är fullt återställd igen på den tiden). Så att man stegvis trappar upp vikten.

Samt också viktigt att man lyfter rätt, för får man in en vana att lyfta fel så kan det dra isönder muskler väldigt ordentligt. Därav börja med lättare vikter och fokus i ett par veckor att lyfta på rätt sätt!

Sen är målet att ditt tränings set ska vara maximalt av vad du klarar av att lyfta, de ska vara så kroppen skriker på hjälp när man kör sitt sista marklyft För att sen nästa pass ha gått upp i muskelstyrka för att kunna ta 2,5 kg till.

Går att läsa mer här om denna träningsmetoden därifrån jag har lärt mig det: http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Min kost är jag dock lite slarvig med då den varierar lite. Men kör på en ganska varierande kost och tar Whey 80 protein shake 3 gånger om dagen för att få ett litet extra tillskott av proteiner och kolhydrater.

wivouzan

Medlem
Medlem GW2
9 juni 2013
878
23
58
Blekinge

Som den periodare man är så har man fått chansen att testa på det mesta, det jag märkt efter många olika program, proteinpulver, konstiga koffeintillsatser och kreatin samt kost så är det absolut bästa ->för mig<- att känna sig fram tills man hittar det som känns rätt för vad man vill åstadkomma, ta gärna råd från andra men att sedan köra på det man själv tycker känns bra och roligt. :)

När man var som mest vältränad så körde jag tre eller fler pass i veckan styrketräning och körde rullande, så vissa muskelgrupper för dag 1 respektive 2 och 3. Tränade jag t.ex. 4 gånger på en vecka blev det 1 2 3 1 grupperna som tränades. Jag personligen har extremt lätt att lägga på mig både fett som muskler, så när det gick bäst åt jag inget proteinpulver, inga konstiga tillsatser eller någon direkt speciell kost. Det jag tänkte på var att äta ganska mycket mer av allt det goa proteinrika och äta oftare. Keso t.ex. med fruktbitar eller kesella med fun light saft är riktigt jäkla gott och nyttigt. Annars åt jag det som serverades och plockade på mig mer av det proteinrika som sagt.

Något som är viktigt tycker jag är att ha separat konditionsträning utöver styrketräning, och likaså är uppvärming superviktigt tillsammans med att sträcka ut musklerna efter en träning. Jag brukade även basta efter varje träning och dricka bra med vatten!

Shindai

Medlem
Medlem GW2
14 december 2013
119
0
41
Linköping

Jag kör egentligen inte något konstigt.

Frukost: kvarg med en näve frysta bär, kaffe.
Mellanmål fm: hårdknäcke (Falu RågRut / Wasa Sport) med makrill i tomat
Lunch: gryta på kycklingfilé, tomat, chili, lök, med bulgur
Mellanmål em: 1 burk keso eller 2 ägg.
Middag: se lunch
Kvällsmål: som lunch, varierar med lax om jag är trött på kyckling.

Utöver det kör jag ett rejält pass styrka per vecka (jag valde att investera i en PT för att slippa tänka så mycket) och så köttar jag Grit Strength, BodyCombat och BodyStep däremellan. Landar på minst 5-6 pass per vecka, med minst 2 vilodagar.

Jag siktar dock mot att bli licensierad BodyCombat-instruktör så för min del handlar mycket om att bygga uthållighet (hej långa träningspass!) och explosivitet (hej intervallträning!) och att jobba på tekniken i BodyCombat. Bara för grundutbildningen gäller det att orka 3-4 pass på fullt blås två dagar i rad, så... :)

24 augusti 2014
55
0
6
Malmö

Har alltid haft svårt me kosten då det är rätt mkt personligt, allt från hur kroppen reagerar till hur mkt tid man vill lägga på maten samt metoder.

Jag va rätt fit när jag var yngre, sen kom WoW där jag va hardcore raider o vi raidade 6ggr i veckan (vanilla), hade nyligen flyttat hemifrån me. Åt baguette + 2 snickers + cola varje kväll i ca 6-8månader :)
Gott va det, ångrar inte en sekund men svårt att gå ner.

Under flera år köttade jag olika dieter, blev mest gym där jag för ca 2år sedan kände att det var dags för något annat så jag började thaiboxning, droppade 12kg på ett år, 88 -> 76kg, sen byggde jag upp mig lite så landade på 80kg. Idag har jag även börjat crossfit då jag gillar konceptet att man går dit, någon annan som är bättre på träning än en själv har lagt upp ett pass och sen kör man som de säger, likaså är på thaiboxning eller annan form av gruppträning. Personligen gillar jag detta mer då man aldrig vet vad dagens pass blir.

När det gäller kost så har jag hoppat på LCHF och har aldrig mått lika bra som jag gör nu. Jag har varit skeptiskt till detta rätt så mkt men efter att ha läst om det, sett kostdoktorns olika program så valde jag att ge det ett försök, inte för jag behövde det men för mig har det varit mer att hitta något man trivs med än en snabb fix för att droppa. Jag vill dock droppa till en 70kg för jag planerar (vill) gå en match inom thaiboxningen och idag är jag 178cm med en vikt på 76-77kg.

Kan varmt rekomendera crossfit för de som vill testa något annat, thaiboxning med då man lär sig mycket om sig själv samt att man får en djupare respekt för andra människor då man inte har en aning vad folk kan och inte kan.

Gällande LCHF så är det lite problematiskt kring uppladdning för högintensiva sporter vilket gör att jag inte kör så strikt som andra.

Sullix

Medlem
17 juni 2012
427
3
43

Jag har spelat amerikansk fotboll aktivt i 20år (92-2012) och är numera tränare. Dock så är jag fortfarande lika intresserad av träning och har alltid varit fysiskt aktiv. Sverigeeliten ifreestyle/puckelpist på 90-talet och kom in på skidgymnasiet i Järpen. Skateboard, wakeboard och sånt har väl varit en del av det jag även utövat oxå...

Vad det gäller min träning nu då jag blivit gammal (fyller 37 i Oktober) så är det gym och löpning för hela slanten och kommer väl fortsätta med det till dess att jag trillar av pinnen.

Dricker i princip aldrig läsk, kan hända att det blir godis och läsk på fredagarna. Men inte mer än "normalt".

Jag är egentligen skitdålig på kost och "hur man ska äta". Har alltid följt tallriksmodellen och äter inte skitmat speciellt ofta. Det dåliga jag stoppar i mig torde vara de öl man förtär under fredagsraiderna, men klimatkompenserar genom att vara aktiv under veckodagarna.
Mycket kycklingfilé, ugnsbakad lax, oxfalu(med hög kötthalt), ris, pasta och potatis.
Vi gör _alltid_ sallader hemma till maten då min sambo är väldigt noga med att vi äter bra hela tiden.

Mån - Powerwalk morgon, Legday och axlar på gymmet under lunchen.
Tis - Bröst och överkropp, samt mage, lunchpass.
Ons - Frivändrningar, powersnaches, armar, lunchpass.
Tor - Powerwalk morgon, Löpning,mage och lite allt-i-allo på gymmet, lunchpass.
Fre - Poweralk morgon, Allti-i-allo på gymmet.

Helgerna är i princip helt träningsfria och jag vill helst av allt bara ta det lugnt. Vara med familjen och göra saker med barnen.

Vissa veckor kan det bli mindre pga jobb och annat som kommer ivägen.

Springer 10km på runt 50min (sprang tre lopp tidigare under våren).
Bänk: 140kg
Squats(djupa): 200kg
Frivändning: 105kg

Vikt 82-85kg. (Mer vinter, mindre sommar)
Längd: 173cm

Tränar på SATS i uppsala samt Ultimate Performance när vi tränar med laget.