Fortnite

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se
Ja, det är ju bara att vänta på alphan :(
Hoppas på det bästa, det är ju samma företag som gör Unreal motorn så dom har ju pengar att göra spelet iaf.

13 mars 2014
491
50
58
Stockholm
Release datum? Detta spel måste jag ha.
Signa för Alphan , vartdå?
Det enda jag hittar är pre-order?
Så för att få spela Alphan så måste jag pre-order?

Nu hänger inte gubben i mig med.

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se
Release datum? Detta spel måste jag ha.
Signa för Alphan , vartdå?
Det enda jag hittar är pre-order?
Så för att få spela Alphan så måste jag pre-order?

Nu hänger inte gubben i mig med.
Release datum: July 25, 2017
Verkar som dom stängt för att kunna signa för alphan. Dock är det release snart, så det är ju lugnt :D

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se
Spelet släpps 25 juli. So prepare yourselves :D

Har dock inte bestämt mig vilken version jag ska köpa, den "normala" går på 40€ och deluxe (med lite fler hjältar) 60€.
Lite väl saftigt med båda kan jag tycka. Någon annan som köpt eller ska köpa det?

iShot

Administrator
Medlem
28 september 2012
1.097
149
128
Göteborg
Ger det 8/10! Inte riktigt så som man trodde att det skulle vara, men fortfarande väldigt roligt med mycket innehåll. Kan rekommendera!

Maulic

Medlem
Destiny 2
30 maj 2014
235
12
43
Stockholm
Ger det 8/10! Inte riktigt så som man trodde att det skulle vara, men fortfarande väldigt roligt med mycket innehåll. Kan rekommendera!
Kan hern utveckla? Kanske man ska skaffa om några ruthlessare spelar det så man kan spela tillsammans?

Quue

Medlem
Destiny 2
Officer World of Warcraft
1 december 2011
1.290
75
113
29
Stockholm
Kan hern utveckla? Kanske man ska skaffa om några ruthlessare spelar det så man kan spela tillsammans?
Är inne på lite samma spår. Det ser roligt ut men för en sån prislapp så vore det schysst med lite mer info innan. Eller en länk till en bra review kanske?

Ljungen

Medlem
17 februari 2016
464
32
28
Finns massa som streamar detta spel.
Ser helt OK ut som ett casual spel man hoppar in och lirar med några polare då och då.

Maria

Medlem
10 september 2016
10
2
3
42
Karlskoga
Kommer bli ett free to play spel nästa år .Skulle ha varit det redan egentligen!
kolla in Citadel forged with fire i stället riktigt bra spel :)

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se
Jag fick intrycket av att det var typ tower defense third person spel.
Men det är snarare mer likt Left 4 Dead fast med fokus på att försvara vissa punkter.

I samband med detta så är det stort fokus på att samla ihop material på kartan, man har 3 bygg material; Trä, sten och metall som man kan samla på sig.
Utöver det så kan man även samla på sig crafting material som man kan använda.
Det är svårt att gå in på allt utan att visa, men när man väl startade spelet tyckte jag att det kändes lite för mycket, man hade vapen, survivors, heroes, skill system, loot, crafting, missions, story osv osv. Det tar ett tag innan man tar sig in i det.

Det som jag stör mig på mest är faktumet att ALLT går sönder / försvinner.
Ett vapen som du craftar kan du bara ha till en viss punkt sedan går den sönder, du kan inte reparera det, är det förstört så kan du slänga det.
Har du då inte schematic till det vapnet som du kanske hittar, låt säga ett legendary, tough luck det är borta efter du använt det.
Samma gäller ALLT bygg material du använder under rundorna. Det skall även sägas att när du satt ut ett block, låt säga trä block och skulle vilja byta ut det mot metall, synd, då måste du förstöra blocket och bygga metal. Samma gäller fällor, dom kan ej bytas ut efter du placerat ut dom. Jag, Georg och iShot gjorde det stora misstaget att använda våra superfällor vid tutorial-uppdraget på ens egna fort. Problemet var att vi satte ut trä osv och man vart TVUNGEN att bygga på ett speciellt sätt, som varken var bra eller snyggt. Detta i sin tur gjorde att man ville byta ut det, jag högg ner allt utan att tänka på att man inte fick tillbaka sina fällor.
Så bara det gör ju att utvecklarna jobbar mot en.

Samma gäller uppdrag, där är det ibland ett lås för hur mycket du får bygga om man ska få sin loot-bonus.
Kollar man även på uppdrag så blir du bestraffad skulle jag vilja påpeka om du kör tillsammans med andra. Detta för att det finns kistor utplacerade över kartan, dessa kan endast öppnas av 1 spelare vilket innebär att kör man ett misson tillsammans (som man bara kan köra en gång) så är det först till kvarn.

Sammanfattat skulle jag säga att det är mer åt grinding hållet, loot systemet tillåter en del P2W (du köper lamas som du slår sönder och får sedan random loot), dock är det ju coop, så det spelar ingen större roll.
Jag tycker det är kul, men jag vet inte hur länge jag kommer tycka det. Jag hade velat sig ett mer sandbox läge där man kan bygga hej vilt och försvara sin bas.
Skulle inte rekommendera att köpa om man inte älskar grind, gillar man grind så är det ett spel för dig!

För ännu mer info om spelet skulle jag rekommendera denna:
https://www.reddit.com/r/FORTnITE/comments/6owqdv/fortnite_day_1_review_trigger_warning_very/

Vad jag hört så la dom inte till hela RNG momentet osv förrän bara ett par månader sedan, man kan ju hoppas att dom faktiskt håller sig till att detta är ett E.A. spel och ändrar det.

Molin

Administrator
Medlem
Donator
24 augusti 2011
9.002
938
243
26
Göteborg
www.ruthless.se
Blir ett till inlägg :D

Finns massa som streamar detta spel.
Ser helt OK ut som ett casual spel man hoppar in och lirar med några polare då och då.
Hade det varit detta så hade det varit kanon, men det är ju inte riktigt så. Låt säga att någon bland din gemenskap kör lite extra, då kommer man ifrån varandra så otroligt mycket att det inte bli roligt att köra tillsammans.
Har du en level 16 med dig på ett level 3 uppdrag så kommer level 16 med stor sannolikhet bara gå runt och ta alla dina kistor osv och skita i det andra.
Kommer bli ett free to play spel nästa år .Skulle ha varit det redan egentligen!
kolla in Citadel forged with fire i stället riktigt bra spel :)
Ja exakt, jag har refundat spelet nu.
Tror Georg hade betan till Citadel:
https://www.ruthless.se/threads/citadel-forged-with-fire.17470/

Quue

Medlem
Destiny 2
Officer World of Warcraft
1 december 2011
1.290
75
113
29
Stockholm
Tack för att du delade dina intryck Britney! Tror jag kommer avstå att köpa spelet. Grinding är inte en feature jag personligen gillar.

iShot

Administrator
Medlem
28 september 2012
1.097
149
128
Göteborg
Okej, jag kanske var lite hastig med mitt förra inlägg. Efter att ha spelat ett par dagar till så har äntligen insett vilken bluff detta spelet är. Visst, det flyter på bra och är väldigt behagligt att spela, men innehållsmässigt så är det skit. Jag förväntade mig att man skulle få ett sandboxläge efter att man var klar med "tutorialn" som var onödigt lång, men icke. Spelet är en katastrof om man tar en närmare titt på det. Vi börjar med loot och equipment;

Spelets utrustning är baserat på bluprints som gäller för både vapen och fällor, dessa bluprints finns i färgerna grått, grönt, blått, lila och gult med stigande sällsynthet. Jag craftade ett lila vapen, ett epic vapen, som krävde massvis med grind. Jag älskar grindspel, sitter på nästan 600 timmar Warframe och äger snart alla frames osv, men skillnaden där är att jag får ut något av min grind. Detta får man inte i fortnite då det du craftar har durability som INTE går att laga, det är bara att crafta nytt när det går sönder, och det är inte heller direkt som att vapnet håller länge, räkna med 4-5 uppdrag tills ditt sällsynta, hårt grindade vapen förstörs och du får börja om på nytt.

Sedan har vi building;
Det finns INGEN mening med att bygga fort. Du har en bas som du kan bygga på, men enbart för att försvara den dem få gångerna du kan uppgradera basen och den blir attackerad. Det finns inga survival modes som du kan starta själv eller liknande. Baserna du bygger i uppdrag är dels begränsade om du vill ha bättre loot och exp, samt att dem försvinner när uppdraget är klart. Så har du byggt ett stort och mäktigt fort med fällor och tanke kan du hälsa hem till allt material du använt, samt hälsa hej till lägre exp för att du översteg maxantalet byggnader för bonusen.

Sedan har vi allt annat i detta kaoset;
Du har Defender squads, attacker squads, recon squads, engineers och all möjlig jävla skit som man inte har något aning om vad det är eller vad du har för användning av dem. Du har ett liknande uppdragssystem som WoW använde i Garrisons där du kan skicka ut npcs på värdelösa uppdrag som inte är värt tiden. Du har någon form av collection där du permanent kan banka items, heroes, npcs, fällor etc för att levla upp boken och få löjligt mycket saker för det (efter att ha levlat min bok 10 lvls hade jag så mycket skit att jag ALDRIG behöver köpa en låda någonsin).

Mitt slutpoäng för detta spel blir 3/10, vilket är exakt vad det förtjänar. Dem 3 poängen står för Hjältarna som var roliga och genomtänkta, grafiken som är störtskön och slutligen att det finns ett coop läge.

Det finns mycket mer att säga om detta spelet, och inget är direkt positivt. Det är som Britney sa; "Lika illa som no mans sky" vilket jag håller med om. Dem har inte levererat det spel som dem har marknadsfört, punkt.

(Ber om ursäkt för eventuella typos, var väldigt upprörd när jag skrev detta ;) )