Far Cry New Dawn (SPOILERS)

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.951
920
243
Nytt Far Cry spel är på ingång! Likt Primal så rör det sig inte om ett huvudspel så att säga, det är alltså inte Far Cry 6, utan snarare en fortsättning på Far Cry 5 (eller som Ubisoft själva säger "standalone sequel). Spelet kommer inte heller att kosta fullpris (sett till dagens standard) utan ligga någonstans runt 400 kr.

Trailer nedanför, likt hela tråden så innehåller den spoilers.

Själv ser jag verkligen fram emot det, ska bli ytterst roligt att fortsätta på Far Cry 5 alternativa historia :)

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.951
920
243
Ser fram emot detta! Far Cry 5 var väldigt bra.
Ja, femman var riktigt bra. Det är nog mer eller mindre enda anledningen till att jag vill spela detta. Allt annat verka nja med spelet TBH :p

Molin

Administrator
Medlem
Donator
8.951
920
243
Har kört lite nu och jag kan inte riktigt säga vad jag tycker om spelet.
Jag pendlar lite fram och tillbaka... Det skall sägas att jag inte kört superlänge, men jag känner ingen direkt dragning till den nya storyn utan är mer intresserad utav att få veta vad som hände med alla gamla karaktärerna från Far Cry 5.

Det nya combat-systemet är inte min typ av smak. Jag gillar inte att fienderna är uppdelade i olika klasser och tål mera på det sättet. Gillade Far Cry 5 mer där.

Atmosfären är samma, jag får inte riktigt känslan av att det är postapokalyptisk händelse. Det har nog även mycket med soundtracket att göra tror jag, där lyckades ju Far Cry 5 något fruktansvärt bra!

Det positiva är priset, det går redan nu att komma undan runt 200 kronor vilket jag tycker fungerar bra för det man får. Det är en remake av Far Cry 5 och man får (förhoppningsvis) svar samt en fortsättning på Far Cry 5.

Basbyggandet fungerar även väldigt bra tycker jag, en rolig grej för oss som gillar att samla grejer. Det låser en dock lite då det inte blir samma röjar och open world känsla som Far Cry 5. Du är mer knuten att åka tillbaka till basen med jämna mellanrum.

Mewphisto

Medlem
Destiny 2
510
7
78
Efter att ha spelat igenom hela spelet och uppgraderat allt som finns att uppgradera kan jag säga att detta spelet ställt emot FC5 är en "längre" DLC.
Main Story:

Du väljer i starten av spelet att välja ditt kön(som tydligen skall ha någon form av påverkan av spelet, detta kan jag inte hitta NÅGON stans i min genomgång)

Började bra, sneaky dit gjorde en takedown, fick någon form av kasst vapen tänkte " ohh silent mode engange!"
Kastade min kniv(tror jag det var) Och BAM 150 dmg.. W..T...F är detta ett jävla health system!? VA FAN tänkte dom med detta..ok tänkte jag och körde på, fick en "silent gun" vilket var lika tyst som en elephant som går på ballonger..
OK, kanske var detta vapnet, jag förstår ju att om du skjuter med silencer på så inom en viss radie så låter det fine! On we go.

Du får val att ha med dig 6 st olika kompanjoner i spelet, vilket jag aldrig använde!
Ja du, jag går in i en bas och skall ta över den inte springa till min kompanjon som anser att "Charge more and use less cover" framfarten är den bästa taktiken..
Nån gullig liten vovve fick man
En gammal tanta som aldrig missar men skjuter lika ofta som det är sol i sverige..
Sen har vi ju Hurk "THE MAN!" THE MYTH" osv..kort tråkig och inte alls den karaktär som jag kommit att älska sedan FC3.
Och någon jewla hunter som grymtar och flåsar en i nacken som någon som står och glor in i ditt fönster på nätterna ( Har dock en aning om vem detta kan vara som det är men det får ni lista ut själva om ni spelar spelet)
Det finns fler men alla är lika dåligt programmerade så ha dom med sig är inte ens roligt för dialogerna är korta och fyller inte direkt någon mening.

Storyn får jag säga att dom endå lyckades med på ett sätt och det är din "hub" du känner att du är med i ett team/by/samhälle eller cult kalla det vad du vill men det gjorde dom bra.

Storyn i sig ballar ur i mitten när man inser vad fan det är som händer i världen.
Det finns lite inslag av saker från FC5 men inte alls lika mycket att göra.

GamePlay:

Kasst!
Använda sig av dmg system där det är floating dmg points över gubbarna är ok i MMO men i detta fall så har det inte där att göra
Det är som att lägga in det i Metro Exodus se hur kul det spelet blir då.
Nu vet jag att det är 2 olika spel men vad skulle det in där o göra från början.

Finns ETT vapen som är det bästa och det är min trogna Unicorn Flamethrower, Skaffa det och spruta iväg (mer än så säger jag inte)
Annars så finns det en hög av vapen att välja mellan samt att du kan uppgradera dina vapen med...woho 5% mer skada vilket är lite om du inte farmar mats for DAYS för att uppgradera din Silent pistol till att göra ONE HITS som den skall göra.

Dom la till något i detta spelet som är expeditioner som verkligen inte var bra, flyg in hämta en låda spring till extraction och vänta.
Händer inte så mycket för när du väl kommer fram så finns det mycket cover samt alltid någon form a mounted machine gun som mejer ner allt.

Så skall du skaffa det så gör det endast ifall du är intresserad av vad som hänt efter FC5 då kommer du ha lite små roligt här o där men i det stora hela så är det inte mycket att hänga i tallen.