Destiny 2 - Tips & Trix

11 augusti 2012
428
74
53
Nu är PC launchen alldeles runt knuten :D Och jag tyckte det kunde vara intressant med en tråd där vi delar med oss av lite tips och saker att tänka på innan vi kastar oss ut i Destiny-universumet.

Level up
En sak som jag är väldigt viktigt om man är intresserad av att maximera sin Power Level (f.d Light Level) är att när man spelar igenom storyn och plockar på sig massor utav Tokens på alla olika planeter, spara dem tills du nått level 20. När man nått level 20 är det rekomenderat att man börjar lämna in sina tokens sammtidigt som man farmar public events, lost sectors, kistor och patrol missions för att öka sin PL till 265+. Man kan även göra sina Milestones och fortsätta med de quest som dyker upp, men en viktig sak att tänka på är att allt som ger "Powerful gear" som reward, dem vill man vänta med tills man nått 265+.
Detta är för att gear som droppar ifrån t.ex public events inte droppar högre än din nuvarande PL efter 265, utan då är enda sättet att öka på sin PL att göra milestones som ger powerful gear eller hämta ut guild engrams.
  • Spara Tokens
  • Levla till 20
  • Farma de aktiviteter som finns på Patrol
  • Efter 265 PL börja göra klart och lämna in Milestones som ger Powerful Gear

För en mycket mer detaljerad write up om detta så finns det att läsa här

Xür
Xür är en speciell karaktär som dyker upp på olika ställen varje vecka från fredag till söndag, och han säljer exotic vapen/gear.
Priserna på Xbox var 29 Legendary Shards (som man får genom att dismantla legendaries/exotics) för vapen och 23 för gear.
På Xbox/PS4 så dök inte Xur upp första veckan, utan han kom först andra veckan så det är ingen stress att få ihop legendary shards till fredagen på launchveckan.​

Destiny Item Manager
Efter att man börjar känna sig "klar" med en karaktär, eller om man blir sugen på att prova en annan klass. Då kommer man snabbt märka att det blir mycket krångel med att skicka vapen (gear om man har flera av samma klass) fram och tillbaka. Då finns det ett riktigt bra plugin till Chrome som heter Destiny Item Manager <https://destinyitemmanager.com/> som gör att man enkelt med drag and drop kan dra vapen/gear m.m emellan sina olika karaktärer/vaultet​

Mobilappar
Det finns även en officiell Destiny App som man kan använda för att komma åt clanchatten (utgår ifrån att detta fungerar på PC då jag själv endast använder den för Xbox)

Hur man låser upp Heroic Public Events
https://www.google.se/amp/s/www.pol...lic-events-find-trigger-earth-titan-nessus-io

Nybörjartips
https://www.reddit.com/r/DestinyThe...heet_for_new_players_some_fast_points_of_sga/

Tips på olika builds
https://www.reddit.com/r/destiny2/comments/76nfde/destiny_2_pve_builds_all_classes/

Power-level-guide
https://imgur.com/a/h3uPL

Gearguide
http://gameswiki.net/destiny-2-titan-hunter-and-warlock-armor-details/

Navis loot dokument
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-wdwTIz7ORbFR8jD5VQANE_H0TgCPWX8mbxRHj1qq_A/edit?usp=sharing
Har ni några fler tips, eller kanske frågor så är det bara att posta dem här :)

Last edited by a moderator:
15 oktober 2017
164
54
53
Ett nuvarande "problem" som existerar är att man får myyyycket mer legendary shards än man gör av med. Ett tips är att köpa exotic vapen från collections i vault (alla exotics man hittat finns tillgängligt här och man kan alltid crafta nya ifall man vill ha fler eller råkat dismantla något man inte trodde skulle användas) och sedan dismantla dessa igen, detta ger gunsmith materials vilket man byter in för en legendary vapen engram samt ett par extra mods!

Enjoy! :D

11 augusti 2012
428
74
53
Oh just det, glömde skriva. När man väl levlar upp, var inte rädd att spendera glimmer på att köpa grön gear ifrån vendors för att få upp PL, det kommer vara värt det. Max Glimmer är 100.000 och det kommer man upp i ganska lätt.

29 november 2016
63
11
28
Tack! Jag har inte brytt mig om att läsa på hur spelet fungerar (jag var såld efter betan), så jag kommer gå in i launch mer eller mindre blint. Så de här tipsen är uppskattade, så man slipper göra något man ångrar!

2 oktober 2011
618
42
73
Glöm inte att också vänta med Exotic gear questlines tills ni har fått upp powerlevel till 265. Spara också era faction tokens tills ni nått runt 260 powerlevel. Ni kan dock decrypta era engrams så snart ni får dem då deras power bestäms när de droppar och inte när ni decryptar dem. Jag har nog knarkat mest Destiny 2 content på youtube av alla och har koll på nästan allt. Dock försökt att undvika storyn så mkt som möjligt. :p Så har ni några specifika frågor när ni levlar upp eller precis börjar grinda end game så är det bara att hojta till på TS eller skicka ett PM. Kommer vara online sjukt mycket under första veckan då jag tagit ledigt. #realnerd

24 augusti 2011
9.113
1.002
283
Riktigt bra skrivet. Super bra med tips för oss som inte är så insatta ^^
Kan inte mer än hålla med. Väldigt nice för den som inte ha tid att grotta in sig i alla goda detaljer :) Tack så mycket för att ni tar er tiden!!

• Like
Reactions: LtDrunk
8 augusti 2012
155
17
43
Titan är i mitt tycke den planeten som är bäst att grinda public events på för Exotics och powerlevel. Den är relativt liten och allt ligger nära till hands så man behöver inte åka speeder och använda fast travel speciellt mycket.

Alternativt kan man göra planeten som är veckans flashpoint då det brukar vara lite extra starkare fiender där kring public events som droppar tokens. Flashpointen var EDZ första veckan på PS4 och om jag tänker rätt kommer det vara Titan nästa vecka på PS4. Återstår och se om PC versionen "hakar på" där konsolerna är nu eller om de har individuell rotation.

Försök ha patrols aktiva medans ni gör public events, jag personligen gör bara de patrols som man ska döda och loota fiender på.
Så om ni gör tex ett public event med Cabal fiender och har en patrol aktiv där ni ska loota 10 föremål från Cabals så slår ni två flugor i en smäll så att säga.

Det finns gömda guldfärgade kistor som man bara kan plocka upp en gång, dessa droppar alltid 3 tokens och jag har personligen fått Exotic Engrams och Legendary Engrams från dessa.
Utöver det så finns det vanliga kistor som respawnar och varje planet har en resurs man kan farma, jag brukar strunta i resurserna (om de inte är ett challenge quest att plocka dem) då de ger mindre reputation än vanliga tokens och delar samma loot lockout.

Just loot lockouten kan vara bra att nämna, den är väldigt irriterande då du blir utelåst från loot om du tar mer än 4-5 kistor/resurser inom en 5 minuters period. Vad jag har förstått så är detta något Bungie jobbar på att fixa i framtiden.
Du blir endast utelåst från kistor och resurser på planeterna om du farmar dem för hårt, alla andra aktiviteter får du tokens och engrams ifrån.

Så jag hade inte rekommenderat att exempelvis försöka farma alla Guldkistorna på planeterna så fort ni kan, för då finns risken att ni blir utan tokens och de respawnar ju inte som sagt.

Last edited:
  • Like
Reactions: blueblood
15 oktober 2017
164
54
53
Så vitt jag vet så delar inte region chests (guldkistorna) samma lockout som de vanliga lootboxes, det gör däremot Cayde-6's kistor (efter campaign kan man köpa treasure maps av honom varje vecka till dessa). Har däremot vart med om helt tomma region chests men detta ska vara en bug då man ska få lite glimmer även om lockout är aktiv.

15 oktober 2017
164
54
53
Lite tips på populära legendary vapen (och mina egna favoriter).

Better Devils - Hand Cannon (Kinetic)
Denna hand cannon har bland den högsta impacten i spelet, min egna favorit i närstrid.
Utrustad med explosive rounds vilket ger en bonus till AoE damage. Hittas slumpmässigt från crucible, alternativt vid inlämning av crucible tokens.

Nameless Midnight - Scout Rifle (Kinetic)
Bra stability, impact samt även denna utrustad med explosive rounds, min nyblivna favorit och ersättning till Mida Multi-Tool.
Vid inlämning av sin första Strike-Milestone till Zavala på kontot får man denna rifle samt 2 andra vapen att välja på som reward. Kan även ges slumpmässigt som reward av vanguard tokens till Zavala (strikes).

Origin Story - Auto Rifle (Kinetic)
Kinetic Auto Rifle med riktigt bra stability, skaffas på samma sätt som Nameless Midnight.

Uriel's Gift - Auto Rifle (Energy)
Energy Auto Rifle med bland spelets bästa stability, ger även ökad stability vid början av eldgivning vilket gör den perfekt till Crucible.
Fås som slumpmässig reward av att lämna in Nessus Tokens till Failsafe (Token NPC på Nessus).

(Youtube länk för effektiv Nessus Token farming, speeder kan dock vara onödigt då man når chest lockout limit väldigt fort. Värt att veta är att när chest lockout händer måste man vänta runt 1 min innan man lootar nästa kista, annars resettar man bara lockout)

The Number - auto rifle (Energy)
Denna är en utmärkt ersättare till Uriel's Gift men kan endast skaffas vid inlämning av faction tokens till Future War Cult i faction Rally event. Har ej samma perk som Uriel men har istället riktigt bra stability som grund.

Curtain Call - Rocket Launcher (Power)
Har cluster bomb som perk, bland de bättre legendary rocket launchers och fås genom att lämna in vanguard tokens till Zavala. Personlig favorit i PvE.

Main Ingredient - Fusion Rifle (Power)
Ger ökad skada vid kills (stacks up to 3x) samt ger en mer kontrollerad spridning. En bra fusion rifle och min egna favorit i crucible fram tills Iron Banner startar. Fås genom vanguard tokens.

The Wizened Rebuke - Fusion Rifle (Power)
Har perks som ger den högre skada till kostnad av segare charge, men vänta! Detta slås ut av perken "backup plan" som ger den näst intill instant charge ett par sekunder efter man swappat till den! Min absoluta favorit till crucible för tillfället, fås dock endast genom Iron Banner event.

Mida Mini-Tool - Submachine Gun (Energy)
Personligen så gillar jag inte subs men denna är bland de bättre samt ger en speed bonus (walking) som boostas av att equippa Mida Multi-tool exotic i Kinetic slot.
Man får den en bit in i exotic quest för Multi-tool.

Last hope - Sidearm (Energy)
En 3x burst sidearm med väldigt bra stability, den enda sidearm jag ens överväger att använda då man faktiskt kan hålla kvar siktet på fienden. Fås från random reward lite överallt men lättast att skaffa genom att lämna in gunsmith materials till Banshee.

Unspoken Promise - Sword (Power)
Ger extra ammo vid kills och har uppercut funktion (hårdare sving för 3ammo istället för 1). Sitter du på 1 sword ammo kan du alltså ändå fortsätta anvönda uppercut så länge du dödar din fiende.
Jag använder sällan svärd men denna är bland de bättre, skaffas på samma sätt som Last Hope.

EDIT: värt att notera är att Trace Rifle'n Coldheart (pre-order exotic) använder sig av auto rifles för infuse samt är fruktansvärt bra mot bossen i Leviathan raiden.

EDIT 2: Lade till en youtube länk för effektiv Nessus token farming under Uriel's Gift.

Alla har givetvis egna favoriter men här är mina och hoppas att det hjälper några iallafall!

Last edited:
2 oktober 2011
618
42
73
Lite tips på populära legendary vapen (och mina egna favoriter).

Better Devils - Hand Cannon (Kinetic)
Denna hand cannon har bland den högsta impacten i spelet, min egna favorit i närstrid.
Utrustad med explosive rounds vilket ger en bonus till AoE damage. Hittas slumpmässigt från crucible, alternativt vid inlämning av crucible tokens.

Nameless Midnight - Scout Rifle (Kinetic)
Bra stability, impact samt även denna utrustad med explosive rounds, min nyblivna favorit och ersättning till Mida Multi-Tool.
Vid inlämning av sin första Strike-Milestone till Zavala på kontot får man denna rifle samt 2 andra vapen att välja på som reward. Kan även ges slumpmässigt som reward av vanguard tokens till Zavala (strikes).

Origin Story - Auto Rifle
Kinetic Auto Rifle med riktigt bra stability, skaffas på samma sätt som Nameless Midnight.

Uriel's Gift - Auto Rifle (Energy)
Energy Auto Rifle med bland spelets bästa stability, ger även ökad stability vid början av eldgivning vilket gör den perfekt till Crucible.
Fås som slumpmässig reward av att lämna in Nessus Tokens till Failsafe (Token NPC på Nessus).

The Number - auto rifle (energy)
Denna är en utmärkt ersättare till Uriel's Gift men kan endast skaffas vid inlämning av faction tokens till Future War Cult i faction Rally event. Har ej samma perk som Uriel men har istället riktigt bra stability som grund.

Curtain Call - Rocket Launcher (power)
Har cluster bomb som perk, bland de bättre legendary rocket launchers och fås genom att lämna in vanguard tokens till Zavala. Personlig favorit i PvE.

Main Ingredient - Fusion Rifle (Power)
Ger ökad skada vid kills (stacks up to 3x) samt ger en mer kontrollerad spridning. En bra fusion rifle och min egna favorit i crucible fram tills Iron Banner startar. Fås genom vanguard tokens.

The Wizened Rebuke - Fusion Rifle (power)
Har perks som ger den högre skada till kostnad av segare charge, men vänta! Detta slås ut av perken "backup plan" som ger den näst intill instant charge ett par sekunder efter man swappat till den! Min absoluta favorit till crucible för tillfället, fås dock endast genom Iron Banner event.

Mida Mini-Tool - Submachine Gun (energy)
Personligen så gillar jag inte subs men denna är bland de bättre samt ger en speed bonus (walking) som boostas av att equippa Mida Multi-tool exotic i Kinetic slot.
Man får den en bit in i exotic quest för Multi-tool.

Last hope - Sidearm (energy)
En 3x burst sidearm med väldigt bra stability, den enda sidearm jag ens överväger att använda då man faktiskt kan hålla kvar siktet på fienden. Fås från random reward lite överallt men lättast att skaffa genom att lämna in gunsmith materials till Banshee.

Unspoken Promise - Sword (power)
Ger extra ammo vid kills och har uppercut funktion (hårdare sving för 3ammo istället för 1). Sitter du på 1 sword ammo kan du alltså ändå fortsätta anvönda uppercut så länge du dödar din fiende.
Jag använder sällan svärd men denna är bland de bättre, skaffas på samma sätt som Last Hope.

Alla har givetvis egna favoriter men här är mina och hoppas att det hjälper några iallafall!
Lägger upp metan på rad ser jag. :D Ska bli intressant och se när Bungie rör om i grytan hur den skiftar. Bra tips på vapen i vilket fall!

15 oktober 2017
164
54
53
Lägger upp metan på rad ser jag. :D Ska bli intressant och se när Bungie rör om i grytan hur den skiftar. Bra tips på vapen i vilket fall!
Haha ja det finns ju en anledning till varför dom är så populära! ^^ viktigaste tipset tyckte jag var hur man får tag på dom, skönt att ha de flesta samlade på samma ställe! :D

8 augusti 2012
155
17
43
Slängde ihop ett google dokument med drop locations häromdagen mest för min egen skull, den som vill kan få ta del av det om det är till någon hjälp.
Har sorterat bort de flesta av de dåliga vapnen och endast inkluderat de vapen jag tycker är bra eller jättebra, vapen som man kanske bör prova innan man dismantlar helt enkelt.
Har satt en liten asterisk i hörnet på mina personliga favoriter och de som jag håller som de vassaste vapnen i sin respektive kategori.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-wdwTIz7ORbFR8jD5VQANE_H0TgCPWX8mbxRHj1qq_A/edit?usp=sharing

Last edited:
29 december 2017
4
2
23
Tänkte dela med mig utav ett tips för Argos-fighten i Eater of worlds raidlair. Det verkar som att Hardlight är det autorifle som överlägset leder dpsligan när det kommer till damagefasen på bossen. Anledningen till detta är att Hardlight har en perk som gör att den inte har någon damage falloff, vilket är något som påverkar de andra autorifles negativt till stor del. Detta kan vara bra att veta de gånger då man saknar powerammo för exempelvis sin rocket launcher. Ett tips till är att köra med void på sin Hardlight för att lättare kunna hantera de minotaurs som spawnar på plattformarna.

• Like
Reactions: Thelamon
15 oktober 2017
164
54
53
Tänkte dela med mig utav ett tips för Argos-fighten i Eater of worlds raidlair. Det verkar som att Hardlight är det autorifle som överlägset leder dpsligan när det kommer till damagefasen på bossen. Anledningen till detta är att Hardlight har en perk som gör att den inte har någon damage falloff, vilket är något som påverkar de andra autorifles negativt till stor del. Detta kan vara bra att veta de gånger då man saknar powerammo för exempelvis sin rocket launcher. Ett tips till är att köra med void på sin Hardlight för att lättare kunna hantera de minotaurs som spawnar på plattformarna.
Strålande tips, även om jag personligen helst inte rör Hard Light med tång :'D

29 december 2017
4
2
23
Strålande tips, även om jag personligen helst inte rör Hard Light med tång :'D
Samma här, ärligt talat. :) Rekylen är riktigt hemsk. Förhoppningsvis kan det dock hjälpa till med dmg-output inför releasen utav prestige.

Om Ruthless

Ruthless är en spelgemenskap där vi helt enkelt spelar spel tillsammans. Vi är uppdelade i olika spelsektioner som du hittar under fliken Våra spel, vi har även en allmän sektion för diverse spel som inte kräver någon speciell struktur. Vårt huvudfokus är att vara en plattform för svensktalande spelare där man kan hitta nya vänner att spela med. Utöver vår online-verksamhet så försöker vi även att träffas ett par gånger per år.

Forum statistics

Threads
20.091
Medlemmar
8.557
Senaste medlem
Geeknoob78

Online statistics

Medlemmar online
0
Besökare online
7