Anthem

Swindahl

Medlem
Donator
1.227
325
128
Ja.
Gillar man the division eller destiny eller vad det heter så är la detta givet.
Kommer nog haka på om det blir bra betyg att köra själv.
Sen hoppas jag klart inte att endgame blir geargrind som i the division.
Men men. Jag ska hålla ett öga på det.
Har för tillfället inte origins premiere heller så.

Draxx

Administrator
Officer GW2
Medlem
Medlem GW2
Donator
3.326
280
183
Jag fick random krascher som kastade ut mig till Windows utan felmeddelande några gånger, vanligen i samband med att ett mission slutade. Men all progress verkade vara sparad ändå.

De intryck jag fick från demot:

Pros:
• Gameplay kändes kul, med flygandet, vapnen, striderna och missions
• Snygg grafik och grymt PHETT ljud
• Roliga klasser med varierad spelstil
• Det kanske har att göra med fienderna är aliens och mechs, men till skillnad från Division så känns det ok att det tar tid att mala ner en boss med många magasin/abilities. Svårigheten kändes bra/balanserad. Division hade jag svårt för. Det spelar ingen roll hur fet hjälm du har på dig som människa, om 8 pers har tömt 3 magasin i ditt ansikte och du fortfarande har 95% hälsa kvar, då loggar jag ut. :D
• Lovande multiplayer

Cons:
• Menyerna kändes klumpiga/ologiska, speciellt mission screen, fortfarande inte fattat hur man väljer det man vill spela. Ibland hamnade jag tillsammans med andra i redan pågående uppdrag, ibland startades det nytt.
• Det lilla man såg av storyn i demot verkade ganska ointressant, npcerna har tomma, själlösa ögon som stirrar bort mot horisonten
• Tarsis "sociala-hubben", vad känner den egentligen för syfte? Det var bara transportsträcka för att gå till en npc för att få nästa mission, kändes tomt och livlöst och onödigt. Kanske är bättre i full version förstås.
• Oklar framtid med geargrind/micro-transactions

Fråga:
• Orkar jag ännu ett geargrind-spel. What is the fuckin point? Håller jag på att bli gammal? :joy::laughing::sob::scream:

• Like
Reactions: Molin

Swindahl

Medlem
Donator
1.227
325
128
Fast det är klart.
Hur skulle endgame annars vara ?
Visst nya bossar och dylikt går ju fixa men vad ska man få för det liksom.
Dömmer inte utvecklarna som väljer geargrind som endgame.. men nu när jag tänkte efter.. Vad skulle dom kunna göra för att vi som hatar geargrind stannar kvar i slutet ?
Hmm..?

Sabot

Medlem
Destiny 2
1.039
125
103
Fast det är klart.
Hur skulle endgame annars vara ?
Visst nya bossar och dylikt går ju fixa men vad ska man få för det liksom.
Dömmer inte utvecklarna som väljer geargrind som endgame.. men nu när jag tänkte efter.. Vad skulle dom kunna göra för att vi som hatar geargrind stannar kvar i slutet ?
Hmm..?
Mja det är väl typ att ha roligt gameplay bara... det som skiljer Anthem från t.ex. The Division är att det är helt enkelt bra mycket roligare att kunna flyga runt och panga än bara springa fram till en sten och ta cover.

• Like
Reactions: Swindahl

Sabot

Medlem
Destiny 2
1.039
125
103
Trodde vi skulle få en liten story... Är ju bara en trailer typ?
Haha ja, typ... storyn finns, men ingen ville betala för mer än typ 3 minuter film så... de gjorde en trailer till en story som bara finns på ett manuskript eller nåt sånt. Affärsvärlden är den bästa faktorn i en kreativ process... allt blir mycket bättre med pengar -- men det verkar aldrig finns tillräckligt av både talang och pengar samtidigt när något ska skapas :D

• Like
Reactions: Lerb

Lerb

Medlem
316
70
78
Någon som hunnit spela något ikväll? Jag har lyckats lägga ca 3 timmar och måste säga att det är en REJÄL putsning de har gjort jämfört mot demot.. Vet inte om det är nya grafikdrivrutiner från Nvidia som hjälper också, men spelet flyter på mycket bättre.

Är även lite småkär i min nyinskaffade Colossus:

• Like
Reactions: Astorika

Astorika

Medlem
Medlem GW2
Donator
Destiny 2
RuthSub
277
35
73
Jag håller helt med om att spelet flyter mycket bättre än demot. Jag hade fantastiskt roligt när jag körde igår!

Jag har kört en del, är level 14 tror jag. Ni som spelar får gärna skicka origin-ID så kan vi köra någon dag :) Jag heter "Astorika" på Origin.

Demander

Medlem
Medlem AoC
153
43
53
Jag väntar på den riktiga releasen då jag har förbokat Legion of Dawn ed. Lägger inte ner ytterligare 150kr för att njuta tidigare, (har dessutom hade Gathering Storm release till Civ 6 i torsdags så jag har att göra ändå.

Origin ID: MidwifeDemander

Elzior

Medlem
Destiny 2
518
208
103
Fick syn på denna videon och kände lite hmmmm :wondering:
Dock kommer jag nog köpa spelet framöver men ändå värt att ta en titt på videon

Swindahl

Medlem
Donator
1.227
325
128
Har provat anthem nu och har en del att tycka till om.
Storyn och hela själva konceptet är inte särskillt tilltalande.
Men storyn verkat ändå ha lite djup.
Hela spelet blir kanske bättre storymässigt längre in men just nu, meh.

Det jag verkligen måste säga är det som räddar anthem i mina ögon är gunplayen/combaten och ljudet.
Gåshud vid flera tillfällen i striderna, riktigt epic.

Nu kör jag med randoms och som vanligt.. 2019.... verkar folk inte förstå vad en mikrofon är för något. Synd.

Har spelat kanske totalt 3-4 timmar och hitentills ger jag spelet 6.5/10.
Hoppas att storyn blir mer spännande

• Like

Lerb

Medlem
316
70
78
Håller med dig Swindahl - storyn finner jag än så länge ganska så trist (är level 10), och load times är horribla. Gameplay, specifikt gunplay, är riktigt bra och ljudet som du säger är episkt, men det är så extremt lång downtime mellan uppdrag (folk som tjötar på en i stan till förbannelse + load times) att ibland frågar jag mig själv om jag ens orkar starta spelet... Får ju bara sitta och vänta en massa ändå.
Får spela igenom storyn så man ser hur endgame ter sig åtminstone.

TLDR; En svårknäckt nöt. Bra "gameplay" a.k.a skjuta på skit - allt mellan dessa tillfällen är trist och segt och utdraget som fan.

• Like
Reactions: Swindahl

Swindahl

Medlem
Donator
1.227
325
128
Håller med dig Swindahl - storyn finner jag än så länge ganska så trist (är level 10), och load times är horribla. Gameplay, specifikt gunplay, är riktigt bra och ljudet som du säger är episkt, men det är så extremt lång downtime mellan uppdrag (folk som tjötar på en i stan till förbannelse + load times) att ibland frågar jag mig själv om jag ens orkar starta spelet... Får ju bara sitta och vänta en massa ändå.
Får spela igenom storyn så man ser hur endgame ter sig åtminstone.

TLDR; En svårknäckt nöt. Bra "gameplay" a.k.a skjuta på skit - allt mellan dessa tillfällen är trist och segt och utdraget som fan.
Jo precis.
Lustigt val att köra first-person i stan och att man inte kan springa. Man rör sig så jäkla långsamt.
Det jag tyckte va roligt med vad hur de tidigt försökte printa in i en att " ÅÅÅH MAN MÅÅSTE SE COOL UT !!! ÅÅÅÅH THUNDER WÖÖÖOOW!"
*Faceplam*... NEJ, jag tänker INTE köpa några shards för IRL pengar för att se ut som THUNDAAH!!!... Så jäkla cheesy av dem att få NPCerna att trigga folk att köpa... men men.

Överlag så har karaktärerna förutom Tynssa eller vad hon heter, något djup alls för tillfället. ( Se... kom inte ens ihåg hennes namn knappt....säkert felstavat också XD )
Är ju mer att man vill skrika MEN GE MIG KONTRAKTEN DÅÅÅ!!!
Att jag redan sitter och spammar ESC ESC ESC vid konversationer talar för sig själv... och bitvis är även voice-actingen...pinsam minst sagt.

Last edited:

Sabot

Medlem
Destiny 2
1.039
125
103
Håller med där också. Grejen är ju att om man förväntar sig ett spel typiskt för BioWare så får man garanterat den där "meh"-upplevelsen. Det är ju tänkt att det ska rulla i flera år, och att det bygger vidare på storyn på så sätt, och inte vara ett renodlat single player spel. Diablo 3 tror jag är en bra jämförelse just storymässigt. Den finns där men får ta baksäte lite för att ge rum åt resten av spelet. Men själva spelet är ju vansinnigt skoj... så mycket roligare än typ The Division. Tråkigt att dom har gjort det lite väl träligt att ta sig in och ur just de elementen... tempoväxlingen mellan att flyga runt och mörda allt som värsta Iron Man, och att knata runt i stan är ju som att komma ner från en sockerchock. Och laddningstiderna är lite väl påtagliga dem med. Men som sagt... när man väl flyger runt är det ju bland det fräschaste och roligaste jag kört på länge iaf.

Freeplay-delen är lite... otillgängling. Man får i princip flyga runt på måfå för att hitta saker att göra... kartan ger ingen direkt respons alls just nu, vilket är tråkigt. Men å andra sidan -- gillar man att bara upptäcka saker så är världen fantastiskt vacker med en hel del (ur lore-synvinkel iaf) intressanta saker att kolla in. Och svårighetsgraden är oförlåtligt... köra solo på hard är inte att rekommendera om man inte vill spendera lite tid på en fight... det är nämligen gjort så att det är svårt att solo vara effektiv mot alla sorters fiender.

Och sen själva loot-delen, som är vad spelet i princip går ut på... utvecklarna är redigt aktiva på typ reddit och så, så de kommunicerar bra om saker de inte riktigt är nöjda med själva. En av de sakerna är ju looten. Den är i princip som looten var precis när Diablo 3 släpptes... alla delar kan rolla precis vilka affixes, och "inscriptions" som de kallas i Anthem, som helst. Det är statistiskt omöjligt att hitta bra gear som dessutom har rollats med rätt och relevanta stats i nuläget... men enligt BioWare så är det mycket såna grejer som har fixats tills spelets släpps "på riktigt" den 22a, med tillhörande day one patch.

Jag skulle säga att om man bara är intresserad av en story i det stuk man är van att få från BioWare så ska man nog vänta ett bra tag med att spela Anthem, så de får släppa lite mer sånt innehåll. Men vill man ha ett skoj och utmanade spel att lira med polarna så är Anthem helt perfekt i min mening... men kanske vänta tills den 22a iaf så de får fixa lite quiality of life-grejer iaf.

Last edited:
  • Like